На два дана пред Божић, 5. јануара по новом а 23. децембра по старом
календару, је Туциндан. Тога дана се коље и реди печеница за Божић.
Некада се печеница "тукла" - убијала крупицом соли, касније ушицама од
секире, па се онда убијено или ошамућено прасе и јагње клало и редило.
Зато је овај дан назван Туциндан.За печеницу се обично коље прасе или
јагње, а уз то неко још коље и припрема печену ћурку, гуску или кокош.
Обичај везан за клање печенице остао је вероватно из старих
многобожачких времена, везан за жртвоприношење. Црква га је прихватила
и благословила, јер после Божићног поста, који траје шест недеља, јача
храна добро дође, поготово што су тада изузетно јаки мразеви и зиме.На
Туциндан, по народном веровању, децу "не ваља" тући, јер ће целе године
бити неваљала и боловаће од чирева.Оци, Материце, ДетињциПоклонимо
се тога дана материнству, јер је свето, и свим матерама, а нарочито правим
хришћанским матерама, јер су слика љубави Божије.Зашто се оци, мајке и
деца вежу на те празнике?Поред сећања, садржина овог празник јесте и
везивање. На Материце деца везују своје матере; на Оце опет деца везују
своје очеве; на дан Детињаца родитељи везују своју децу. Каква слатка
слика, и каква поучна символика!То се везује прошлост и будућност; везују
се узајамним поштовањем.То се везују два поколења, старо и ново; везују
се узајамном љубављу.Јуче и сутра спајају се Данас крвном и духовном
везом.То један народ тка своје ткиво, свесно и савесно, без кидања и
осипања.То родитељи додају деци вечну основу живота и показују своју
китњасту потку, а деца примају са страхопоштовањем ону основу и уткивају
своје шаре у њу, мотрећи на склад са родитељским ткивом. Основа је вера
Божија, а потка је љубав.То народ српски поступа по оној речи Господњој:
Мудар домаћин износи из клијети своје ново и старо (Мт 13:52).Увиђате ли,
да је цео један програм сликовно изражен у овом везивању деце са
родитељима својим? Рекао бих, то је наивна шала, или шаљива разонода,
али није тако. У ствари то је јасна слика како треба један народ да ходи
кроз историју и живи животом непрекидне целине, носећи драгоцено благо
прошлости и додајући му нова блага садашњости и будућности.О браћо
\моја, како је ова поука као хлеб потребна садашњем поколењу нашем!
Како је потребна баш данас када се неки труде да народно стабло одсеку од
\
његовог корена, и да заваде и разједине поколење од поколења.Ако други
народи, који не знају за Детињце, Материце и Оце, то чине из незнања,
може им се и опростити. Али ако то Срби чине, поред славне и јасне поуке
коју им ова празновања пружају, заиста чине грех неопростив. Не чине то
Срби, не: то чине неки одсрбљени и однарођени људи, бивши Срби и бивши
хришћани, који не схватају сликовни језик свога народа изражен у
његовим празновањима и обичајима.А ви прави Срби заблагодарите Господу
што вам је дао оне мудраце народне, који установише код нас празновање
Детињаца, Материца и Отаца, и украсише га обичајем узајамног везивања.И
поклонимо се светим матерама Православне цркве и светим матерама
Српске цркве.Епископ Николај(књ. IX, стр. 773, Химелстир 1983)
Извор
календару, је Туциндан. Тога дана се коље и реди печеница за Божић.
Некада се печеница "тукла" - убијала крупицом соли, касније ушицама од
секире, па се онда убијено или ошамућено прасе и јагње клало и редило.
Зато је овај дан назван Туциндан.За печеницу се обично коље прасе или
јагње, а уз то неко још коље и припрема печену ћурку, гуску или кокош.
Обичај везан за клање печенице остао је вероватно из старих
многобожачких времена, везан за жртвоприношење. Црква га је прихватила
и благословила, јер после Божићног поста, који траје шест недеља, јача
храна добро дође, поготово што су тада изузетно јаки мразеви и зиме.На
Туциндан, по народном веровању, децу "не ваља" тући, јер ће целе године
бити неваљала и боловаће од чирева.Оци, Материце, ДетињциПоклонимо
се тога дана материнству, јер је свето, и свим матерама, а нарочито правим
хришћанским матерама, јер су слика љубави Божије.Зашто се оци, мајке и
деца вежу на те празнике?Поред сећања, садржина овог празник јесте и
везивање. На Материце деца везују своје матере; на Оце опет деца везују
своје очеве; на дан Детињаца родитељи везују своју децу. Каква слатка
слика, и каква поучна символика!То се везује прошлост и будућност; везују
се узајамним поштовањем.То се везују два поколења, старо и ново; везују
се узајамном љубављу.Јуче и сутра спајају се Данас крвном и духовном
везом.То један народ тка своје ткиво, свесно и савесно, без кидања и
осипања.То родитељи додају деци вечну основу живота и показују своју
китњасту потку, а деца примају са страхопоштовањем ону основу и уткивају
своје шаре у њу, мотрећи на склад са родитељским ткивом. Основа је вера
Божија, а потка је љубав.То народ српски поступа по оној речи Господњој:
Мудар домаћин износи из клијети своје ново и старо (Мт 13:52).Увиђате ли,
да је цео један програм сликовно изражен у овом везивању деце са
родитељима својим? Рекао бих, то је наивна шала, или шаљива разонода,
али није тако. У ствари то је јасна слика како треба један народ да ходи
кроз историју и живи животом непрекидне целине, носећи драгоцено благо
прошлости и додајући му нова блага садашњости и будућности.О браћо
\моја, како је ова поука као хлеб потребна садашњем поколењу нашем!
Како је потребна баш данас када се неки труде да народно стабло одсеку од
\
његовог корена, и да заваде и разједине поколење од поколења.Ако други
народи, који не знају за Детињце, Материце и Оце, то чине из незнања,
може им се и опростити. Али ако то Срби чине, поред славне и јасне поуке
коју им ова празновања пружају, заиста чине грех неопростив. Не чине то
Срби, не: то чине неки одсрбљени и однарођени људи, бивши Срби и бивши
хришћани, који не схватају сликовни језик свога народа изражен у
његовим празновањима и обичајима.А ви прави Срби заблагодарите Господу
што вам је дао оне мудраце народне, који установише код нас празновање
Детињаца, Материца и Отаца, и украсише га обичајем узајамног везивања.И
поклонимо се светим матерама Православне цркве и светим матерама
Српске цркве.Епископ Николај(књ. IX, стр. 773, Химелстир 1983)
Извор
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.