“Žitije despota Stefana Lazarevića”
Konstantina Filozofa nastalo je između 1433. i 1439. godine. Iako je u
osnovi pisano prema žitijnoj shemi, ovo žitije predstavlja prelazak od
hagiografske (životi svetaca) ka istorijskoj biografiji, koja obiluje
podacima, ličnostima, događajima, te donosi živu sliku vremena koje
opisuje kroz život glavnog junaka. Ono što bi moglo danas biti
zanimljivo je kako je Konstantin Filozof opisao u ovom Žitiju Srbiju i
Srbe:
I ova zemlja, ne samo da slična onoj
obećanoj toči med i mleko, no kao da je u sebe primila i vezala četiri
vremena i vazduh, i iz sebe ih daje ostalima. Jer u celoj vaseljeni ne
može se naći zemlja da ima sva dobra sabrana u jedno i na sve strane, no
imaju neka dobra delom, i samo na nekim mestima, na istoku dakle i
zapadu, severu i jugu, kao što govorahu zemaljski posmatrači i kao što
videsmo. A ova je puna svakih dobara, da i po pisanju nekih geografija
šalje vazduh zapadu i Jelispontu: jer tu dan ima 15 časova, i primivši
taj broj, ono što pretiče odilazi ka severu, ka istoku i jugu, u krajeve
gde su kratki dani, a isto tako i u neke predele gde je koren dobara
poželjan, i gde su toga lišeni. Jer lišene su zemlje, na primer na jugu,
gde je 40-dnevna žetva i noću je tama, ili u severnim gde je slično 40
dana i noći svetlost, ili gde su zemlje snežne i opet druge bezvodne, a
druge nenaseljene po Jovu (Joilj 2,20). Dakle, bez svakog spora ima
dobar vazduh i skladan sastav u svemu. I pošto se drvo poznaje po plodu
(Mt. 12,32) i čovek po delima, po plodu i delima opisaćemo ovu zemlju.
Treba pre svega govoriti o onom što je najpotrebnije, tj. o zlatu, a
ujedno i o srebru, a njihovi izvori (tj. rudnici) skupoceni i plodni,
koji sve više rastu, ukoliko se više crpu, kao što i izvori koji se
iscrpljavaju sve slađi bivaju. I gde se dakle na istoku i zapadu može
naći takovo i toliko bogatstvo? Vaistinu nigde. I da se ne zamorimo
produženjem pričanja, dosta je označiti uzrok.
Takođe zasađeni su mnogi vinogradi,
nigde tako bez velikih trudova, kao u ovoj zemlji, izobilujući u semenu i
sadu i plodovima. Tamo su izvodi reka i studenaca i saglasnosti predela
jednoga sa drugim i slike lepote, tako da jedni predeli prevazilaze
druge krasotom i plodovitošću. A kada zemlju ostavlja zima i rđavo vreme
i kada se približuje leto, vazduh je dobro rastvoren i krasan, kao što
neko istinito reče da je video ovoga premnogo, a da se nigde ne može
nanći bolje.
Potrebno je kazati i o pticama i svemu
ostalom, što Gospod predade, kao zelenje vlata za hranu ljudima, a toga
svega ima tu u izobilju svuda, kao nigde u drugim zemljama. Jer daju
hranu i u izobilju, ne samo pustim zemljama nego i naseljenim, množinu
svega plodonosnoga (biljaka, drveća), riba i svega potrebnog, koje
Gospod predade ljudima u nasladu izobilja, i sve što pokori Tvorac pod
noge njihove.
Ako ko pomisli i na zaštićenost te
zemlje, ona je utvrđena previsokim gorama, takvim gradovima, kakvi se po
mnogim krajevima u malom broju jedva mogu naći. Preizvanredni su
svakim uzvišenjem i utvrđenjem, a snabdeveni su vodama, koja se naziva
veselje gradovima.
Ne treba prevideti preveliko i
mnogoslovno delo Božje, koje ne previde ni veliki Mojsije u knjizi o
stvorenju sveta, tj. jednu od četiri rajske rekle (1 Moj. 2,11-14),
Fison, kako kažu knjige zemljemerske, koji se zove Istar i Gaz, i Istar i
Dunav od Tračana. I ovaj (tj. Fison) od raja izlazeći, i zašavši pod
dubine zemlje, na zapadu izlazi kao Peonskoj (Apeninskoj) gori, koja je
od sikelijskoga mora do Germana ka severnom okeanu, i otuda ide ka
istoku, i izliva se u Evksinsko (tj.Crno) more kroz pet ušća; poznat je
Česima od severa i zapada idući ka istoku, i deli Ugarsku i napaja
srpsku zemlju, koja je vanredna, zatim prolazeći Vlahe i Bugare, uliva
se u pučinu zvanoga Crnoga mora…
… I još jedna od 36 reka znamenitih u
vaseljeni je zvana Sava, koja je ovde kao neki zid, sa obe strane; ona
se sjedinjuje na najlepšem mestu, gde Fison na tri ušća ulazi, i ima dva
ostrva, gde se sazda Beli Grad (Beograd), kao što će o tome napred biti
govora.
A pogledaj mi i ljude koji su poslednje i
najčasnije stvorenje Božje, da ne bi ko mislio da hvalim bezdušne i
neosećajne stvari. No vaistinu, najbolja zemlja rađa najbolji pšenični
klas, koji nam i daje 30-struko, 60-struko, 100-struko. Hrabri su dakle,
tako da taki glas u vaseljeni niko drugi nema, od čega časnijega po
Solomonu nema među ljudima. A dobropotrebni su i u poslušnosti, da im
nema ravnih u vaseljeni. Gde je potreba, brzi su na poslušnost, a spori
na govor (Jak. 1,19). A gde je potreba nešto protivno, brzi su na
odgovor svakome koji pita, naoružani oružjem desnicama i levicama. A
telesnom čistotom prevazilaze druge narode, a isto tako i lakom i svelom
krvlju. A uz to su i milostivi i druželjubivi. Ako bi ko od njih
osiroteo u potrebama, ostali mu sve potrebno daju, ne samo pojedincu, no
svakome i svagda, i ne samo davanjem no dvostrukom milostinjom, tako da
se može primeniti Solomonova reč ‘Poštujući ništega, čini milostinju’
(Priče 14,31). A život u toj celoj zemlji je kao crkva Božja, a nne žive
kao ostali narodi skotski i protiv prirode, i svaki čas ne spominje se
ime Božje, no ustanovljeno je da se mole od maloga do velikoga od njih
najviše dvaput na dan. Ljubočasno je, kako sin, mada u svom domu, kada
je zajedno sa roditeljima kao sluga stoji pred njima. A ovo se može
videti ne samo kod bogatih, no i kod najgrubljih i kod poslednje
sirotinje. Gde se čulo kod njih da je neko ozlobio oca svoga i mater?
Vaistinu nikako, no po Hristu vrši se zakon, čineći jedan drugoga boljim
od sebe, gospodinom nazivajući otkrivene glave, kako je u starini bilo i
kako je sada u južnim zemljam, ‘izuj obuću sa nogu tvojih, zemlja na
kojoj stojiš sveta je’ (2 Mojs. 3,5)’, tj. poštuj mešto običajem zemlje,
a sveti apostol Pavle zapoveda ljudima da se mole Bogu otkrivene glave…
Žitije despota Stefana Lazarevića,
od Konstantina Filozofa
preneto iz “Stare srpske biografije”,
Prosveta, Beograd, 1968Izvor Avant Art
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.