Brak je jedan od
najproblematičnijih i najblagoslovenijih odnosa u koji će ljudska bića
ikada stupiti. Mnogi danas žele da veruju da je najvažnije da su
„zaljubljeni“ i da su imali savršeno venčanje. Istina glasi: Za dobar
brak potreban je trud!
Parovi koji tek treba da stupe u
brak se uvek nadaju da će njihov brak biti srećan i da će trajati
doživotno. Medutim, sa današnjom stopom razvoda od oko 50 procenta[i]
mnogi se pitaju da li je takvo očekivanje realno. U stvarnosti, svi
brakovi će se suočiti sa sukobima. Ali sukobi nisu pravi problem već
način na koji ih rešavamo; on određuje koliko će zdrav ili poguban biti
naš odnos. Štaviše, kada bračni parovi dožive sukob ili nemir u svom
odnosu, mnogi smatraju da on nije dovoljno dobar da bi se održao. To
jednostavno nije tačno: mnogi brakovi koji završe razvodom su „dovoljno
dobri“ da bi opstali.[ii]
Bog, Tvorac braka, dao nam je
veoma jasna uputstva o tome kako da imamo uspešan brak. Problem je u
tome što mnogi bračni parovi ne traže savet u Božjem priručniku i
spremni su da odustanu već pri prvom nagoveštaju problema. To je slično
kupovini kola čiji priručnik nikada niste pročitali. A onda ih, kada se
na njima pojavio neki neizbežan mehanički kvar, ostavljate pored puta.
Kakva smešna pomisao! Nažalost, mnogi brakovi završavaju na vrlo sličan
način.
Dobra vest glasi da brakovi mogu
da opstanu i traju ali bračni parovi će morati da se bore za njih. Uz
pomoć Božje blagodati, parovi mogu da nauče posebne veštine koje će ih
osposobiti da sačuvaju ili povećaju zajedništvo, bliskost, komunikaciju i
prijateljstvo i koje će ukloniti prepreke koje im ne dozvoljavaju da
iskuse bračnu radost.
Dilema modernog braka
Bog je stvorio ljude kao muško i
žensko (1. Mojsijeva 1,27). Bog je brakom spojio muža i ženu u
neraskidivu vezu. Ta veza je uzvišenije prirode od odnosa roditelj –
dete, zato što će čovek ostaviti oca i majku da bi se pridružio svojoj
ženi u zajednici jednog tela (1. Mojsijeva 2,24). Stoga, ono što je Bog
sastavio, čovek da se rastavlja (Matej 19,6b).
U prikazanoj tabeli, Balsvik i
Balsvik (Balswick and Balswick, 2006) daju sledeći rezime
suprotstavljenih obeležja tradicionalnog, modernog i biblijskog braka.
Dok
razmatramo tradicionalan i moderan (postmoderan) pogled na brak, jasno
je da nijedan od njih nije prikaz Božjeg plana. Time ne želimo da kažemo
da u oba ova pogleda nema nekih pozitivnih obeležja. Međutim, mnogi
pogrešno naglašavaju tradicionalne vrednosti kao biblijske, što nije
isto.
Dilema
u modernom braku je kako da bračni par postane jedno a da se ne odrekne
ličnih osobenosti. Parovi se danas muče da usaglase lično zadovoljstvo
sa obostranim zadovoljstvom odnosom – a to mora da se reši ako želimo da
brak ostane održiva društvena ustanova.
Ljudi često ističu da je tradicionalni brak odgovor na ovu dilemu i
hvale se kako se u vreme naših pradedova samo deset procenta brakova
završavalo razvodom. Ali pažljiviji pogled na ovaj stil braka otkriva da
su i brakovi iz prošlosti imali svoje probleme.
Možda
je vreme da promenimo dioptriju i udaljimo se malo od strogog
tradicionalnog pogleda koji se više usredsređuje na ustanovu braka ili
modernog (postmodernog) individualističkog usmeravanja na lično i
okrenemo bibliskom razumevanju zavetne privrženosti i zajedničke
odgovornosti.
Božja namera bila je da u braku obe ličnosti uživaju u poverenju,
sigurnosti i jedinstvu. Ako dvoje treba da postanu jedno, mora da
postoji zajedništvo u kojem se teži dobrobiti odnosa a ne samo
zadovoljenju potreba pojedinaca. Kada svoj brak utemeljimo na biblijskom
temelju i živimo u skladu sa načelima koje je Bog uspostavio, bićemo
ispunjeni i zadovoljni bračnim odnosom.
„U samom
središtu braka stoji spremnost supružnika da se odreknu ličnih planova
da bi zaista mogli da čuju ono što im govori njihov bračni drug“ (Jack
O. Balswick & Balswick, 2014, str. 93).
Božji plan za brak
Biblija
pruža jasnu sliku o tome kakvi treba da budu međuljudski odnosi.
Ljudska bića stvorio je Trojedni Bog – Trojstvo između kojeg postoji
zajedništvo. Bog, iako jedan, sastoji se od tri odvojene ličnosti – Oca,
Sina i Svetog Duha (Jack O. Balswick & Balswick, 2014). Naš Bog,
Tvorac zajedništva, stvorio nas je tako da najpre uspostavimo zajednicu
sa Njim a da zatim budemo i u osmišljenom i zadovoljavajućem zajedništvu
sa drugim ljudima. Stoga naši odnosi treba da odražavaju zajedništvo
koje postoji među Trojstvom. U suštini, Božja namera bila je da svi naši
odnosi održavaju Njega!
Razume
se, Bog je savršen a mi, kao ljudska bića, nismo savršeni. Stoga moramo
da priznamo svoje slabosti i da ponizno tražimo Božje vođstvo, blagodat
i snagu da bismo odražavali Njegov karakter svojim supružnicima.
U Starom i Novom zavetu nalazimo četiri osnovna činioca neophodna za
zdrav odnos i stvaranje nasleđa ljubavi. To su: zavet, blagodat,
osnaživanje i bliskost.
Zavet: U Bibliji se reč zavet koristi da opiše brak, najozbiljniji i najtrajniji dogovor opisan u svetim spisima (Malahija 2, 14; Priče 2, 16. 17). Božja namera je da se odnos između muža i žene oblikuje prema Njegovom večnom zavetu sa Njegovim narodom.
Nasuprot popularnom verovanju, brak nije pedesetoprocentni ulog.
Zavetni odnos u braku je obostrani stoprocentni ulog. On je zasnovan na
bezuslovnoj privrženosti jednoj osobi, pokrenut našom odlukom da je
volimo a ne njenim odgovorom na našu ljubav. Apostol Pavle, u Prvoj
Korinćanima 13,5 odlučno tvrdi da ljubav „ne misli o zlu”.
Bog nam, u braku, daje mogućnost da shvatimo Njegovu ljubav prema nama i
plan spasenja. I Božji poseban plan za brak je da se bračni odnos
razvije u bezuslovnu dvosmernu privrženost.
Blagodat: Bog želi da shvatimo da se blagodat sastoji u opraštanju i primanju oproštaja (Matej 6, 15).
Bog je osmislio da se brak odvija u atmosferi blagodati a ne legalizma.
U braku utemeljenom na ugovoru nastaje leglistička atmosfera dok u
braku utemeljenom na zavetu vlada atmosfera blagodati i praštanja. U
atmosferi blagodati, članovi porodice pokazuju odgovornost koja
proističe iz ljubavi i međusobnog poštovanja. U porodici utemeljenoj na
zakonskim propisima od svih se zahteva savršenstvo. U ovakvom pristupu
uspostavljanja odnosa osećaj krivice nadovezuje se na neuspeh, koji je
neizbežan zbog naše grešne i slabe ljudske prirode (Rimljanima 3, 23 – 24).
Budimo svesni realnosti života: mi ćemo u našim odnosima praviti
greške. Ne postoji nijedan ljudski način da se zaobiđe ova istina, iako
je mnogi potpuno poriču.
Nažalost, zbog legalizma koji često prati fundamentalistički pristup
veri i religiji, i pored primera života Isusa Hrista, ispunjenog
blagodaću, i pouka koje nalazimo u parabolama koje je ispričao, mi često
uskraćuje blagodat jedni drugima u našim međusobnim odnosima.
Suviše često hrišćani imaju emotivne probleme zato što ne razumeju
Božju bezuslovnu ljubav i blagodat. Ako ih ne razumemo onda je teško, pa
čak i nemoguće, da i sami, jedni drugima, u našim međusobnim odnosima,
pokažemo bezuslovnu ljubav, blagodat i praštanje.
Elen Vajt kaže: “Ljubav onome koji je gaji daruje ljupkost, prikladnost
i pristojnost u ponašanju. Ona obasjava lice i ublažava glas; ona
oplemenjuju i uzdiže celo biće.” (Evanđeoski radnici, str. 123. orig.)
Mi nudimo blagodat i oproštaj onima koje smo odlučili da volimo i sa
kojima smo odlučili da uspostavimo odnose, zato što ćemo sutra mi biti
ti kojima će biti potrebno da ih primimo.
Osnaživanje: Bog
želi da pouzdano znamo da se život sastoji od službe. Međusobne službe.
Osnaživanje je biblijska zamisao o upotrebi moći, koja je, bez
izuzetaka, suprotna upotrebi moći u našim porodica i kapitalističkom
društvenom uređenju. To je aktivan, osmišljeni proces kojim se omogućuje
da ona druga osoba dobije silu. Osnažena osoba stiče silu zahvaljujući
hrabrenju i podsticaju drugih (1. Korinćanima 13, 4 – 6).
Osnaživanje je proces pomaganja drugoj osobi da prepozna svoje jake
stane i mogućnosti ali i proces podsticanja i usmeravanja razvoja tih
kvaliteta. Kada osnažujemo ljude, mi i sami postajemo osnaženi, i naš
odnos se poboljšava.
Osnaživanje je ljubav na delu. Upravo ovu Isusovu osobinu članovi
naših porodica treba najviše da oponašaju. Ako primenjujemo osnaživanje u
našim porodicama, doći će do revolucionarne promene u stavu prema
pitanju autoriteta u hrišćanskim domovima. Prinuda i manipulacija su
suprotne osnaživanju – one su zloupotrebe istinske sile. Osnaživanje
dovodi do zajedništva i jedinstva.
Bliskost: Bliskost
znači poznavati nekoga i biti poznat nekome u zavetnom odnosu. Ljudska
bića imaju, Bogom danu, sposobnost da se prisno upoznaju. Bliskost koju
su osećali Adam i Eva bila je sposobnost da budu ono što jesu bez
ikakvog pretvaranja. Nije bilo potrebe da igraju bilo kakve prevarne
igre jedno sa drugim zato što su se poštovali i nisu iskorišćavali jedno
drugo (1. Mojsijeva 2, 25).
Sram je, zasigurno, rođen iz straha da se bude prisno upoznat. Kada je
prisutan sram, članovi porodice nose maske i počinju da igraju prevarne
igre jedni sa drugima. Ako pogledamo kako Knjiga Postanja opisuje
ljudsku prirodu pre pada, otkrivamo nešto sasvim suprotno – naglasak na
bliskosti – na međusobnom poznavanju.
Mnogi se plaše da uspostave odnose iz straha da će biti odbačeni. Tako
osoba koja se plaši odbacivanja ne dozvoljava onoj drugoj osobi da je
prisno upozna. I pošto ona nikada ne pokazuje svoja prava osećanja nema
ni osnove za ispravan odnos pa takva osoba tapka u odnosnom mraku –
sputana, nesrećna i sakrivena, zbog neodstatka spremnosti da se otvori.
Bračni parovi koji temelje svoj brak na zavetnoj ljubavi, blagodati i
međusobnom osnaživanju, duboko i prisno poznaju jedni druge.
Bezuslovna ljubav koju je Isus pokazivao predstavlja primer
druželjubive bliskosti potrebne u braku i drugim važnim odnosima.
Pružanje i primanje oproštaja je važan deo obnove. Postoji potreba da
priznamo svoje pogreške ali i da prihvatimo priznanje tuđih. I ako
postoji istinska bliskost nema potrebe za sramom zbog priznavanja poraza
ili traženja oproštaja. Zapravo, tek kada se potrudimo da razumemo šta
je Isus učinio za nas i šta svakodnevno nastavlja da čini, možemo da
ostvarimo međusobnu bliskost i da uspostavimo zadovoljavajući odnos.
Prepreke u ostvarivanju jednistva
U knjizi Trajno obećanje (A Lasting Promise,
Stanley, Trathen McCain and Bryan, 2013), Skot Stenli i ostali autori
kažu da postoje prepreke koje ne dozvoljavaju da se u bračnim i ostalim
odnosima ostvari potpuni potencijal i iskuse blagoslovi koje im je Bog
namenio.
Samozaštita i strah od odbacivanja. Čim
su Adam i Eva sagrešili odmah su se pokrili. Onda su se sakrili jedno
od drugog i od Boga. Postali su svesni svoje različitosti i bojali se da
će ih njihov saputnik a i Bog odbaciti. Jedinstvo se ne ostvaruje u
atmosferi straha i nedostatka prihvatanja.
Greh i sebičnost. “Činjenica
je da brak spaja dvoje nesavrešeno motivisanih ljudi koji jako – i
ponekad sebično – žele bliskost i druga životna dobra, ali se boje
povređivanja.”
(str. 20) I tradicionalni i postmoderni pogled o kojima smo ranije
govorili vode u greh i sebičnost. Jedinstvo u braku nastaje samo kada se
osobe usredsrede na službu onoj drugoj osobi – ono je usmereno na druge
a ne na sebe.
Nedostatak znanja. Sposobnost
da se citira Sveto Pismo ne znači da automatski posedujete sve što je
potrebno da bi vaš brak opstao. Da li, na primer, znate da saslušate
svog supružnika i kada se ne slažete sa njim ili ste usred zahuktale
rasprave? Da li znate da prestanete da se svađate pre nego što se
izgovori ono što je pogubno? Da li znate da duboka privrežnost i
zajedničko rešavanje problema deluje na proces međusobnog opraštanja?
Svi to mogu da nauče.
Građenje jakih brakova
Dobar početak braka ne garantuje uspešan brak. Bračni parovi moraju da
budu spremni da u svom braku svakodnevno primenjuju Božju reč. Donestite
sledeće odluke koje predlažu Stenli i njegov tim u programu za
hrišćansku pripremu i obogaćivanje odnosa (CPRED):[i]
· Odluka da se obore i održavaju oborenim prepreke u vašem braku. „...Iz ljubavi služite jedan drugome” (Galatima 5, 13).
· Odluka da se usredsredite na ono što možete da učinite da biste bili bolji supružnik. „Zato, ljubazna braćo moja, neka bude svaki čovjek brz čuti a spor govoriti i spor srditi se” (Jakov 1, 19).
· Odluka da volite svog bračnog druga kao što Bog voli. „Ljubav je strpljiva; ljubav je blaga ...Sve snosi, sve vjeruje, svemu se nada, sve trpi“ (1. Korinćanima 13, 4. 7)
Vežba
Uključite grupu ili svaki bračni par u 15 – minutni razgovor o sledećim pritanjima:
1. Kakvi su tradicionalni i moderan pogled na brak upoređeni sa biblijskim?
2. Šta to znači biti u “dovoljno dobrom” braku? Kako bračni par umesto “dovoljno dobrog” može da ima “odličan” brak?
3. Kojih
drugih biblijskih tekstova o odnosima možete da se setite koji bi
poboljšali svoj brak ili neke druge odnose? Izbarite dva ili tri,
zapišite ih i odlučite da ih se držite u svom svakodnevnom odnosu.
Reference:
Balswick,
J. O., & Balswick, J. K. (2006). A Model for Marriage: Covenant,
Grace, Empowerment and Intimacy: InterVarsity Press.
Balswick, J. O., &
Balswick, J. K. (2014). The Family: A Christian Perpsective on the
Contemporary Home (Fourth Edition ed.) Grand Rapids, Michigan: Baker
Academic.
Stanley, S. M.,
Trathen, D., McCain, S., & Bryan, B. M. (2013). A Lasting Promise:
The Christian Guide to Fighting for Your Marriage: John Wiley &
Sons.
White, E. G. (1948). Gospel Workers. Washington, D.C.: Review and Herald Publishing
Association.
tekst u celosti preuzet sa http://www.lifeconnect.info/
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.