У
црквеним Службама поводом празника Рођења Христовог
постоје три посебне недеље, две пре, а једна после
Божића. То су Недеља праотаца, Недеља Отаца и Недеља
богоотаца. У Недељу праотаца (у српском
народу познатoj као Материце) помињемо на
богослужењима све родоначалнике Народа Божјег, од
Адама до Јосифа, заручника Маријиног. Помињемо и све
пророке, који су проповедали о Христу, од Самуила до
Јована Крститеља. У Недељу отаца (у нас познатој као
Оци) прослављамо све Исусове претке по телу
који се наводе у родослову у јеванђељима од Матеја и
Луке. У Недељу богоотаца, после Празника Рођења
Христовог, чинимо успомену на Праведног Јосифа,
заручника Маријиног и на цара Давида као директног
претка Исусовог.
Дочекујући празник насветијег Рођења на земљи, Српски
народ и Српска црква у три недеље пред овај Празник
обележавају наше овоземаљске породице, а које су Цркве у
малом и слике љубави Божје у Светој Тројици. Дакле, то је
типично српско слављење, као што је и Крсна слава типична
српска светковина.
У књизи Веронаука у кући из 1982. године пише:
"Припреми овог најрадоснијег дана, искључиво у нашем
српском народу, посвећене су нарочито три последње недеље
пред Божић, за које наш народ има и специјалне називе:
Детињци, Материце и Оцеви, као и за дане уочи самог
празника: Туциндан и Бадњидан.
У овим припремним недељама пред Божић народни обичаји су,
углавном, свуда исти. Најпре оци и мајке, у трећу недељу
пред Божић, која се зовеДетињци, изјутра рано
"везују" своју децу, негде чак и ону у колевци,
а деца им се "дреше". Пошто је то увек недеља по
Светом Николи, то обично "Свети Никола ујутру доноси
деци поклоне".
У другу недељу пред Божић, која се зове Материце,
оци и деца "везују" мајке (матере), а оне им се
"дреше". У недељу пред сам Божић, која се зове
Оци, мајке и деца "везују" оце, а они
им се "дреше". Ово узајамно "дрешење"
је узајамно чињење поклона љубави, што ствара празничну,
свечану атмосферу у породичним хришћанским круговима.
Такву празничну атмосферу створили су источни мудраци
светој породици Богодетета поклонивши Му се у Витлејемској
пећини, уз дарове: смирне, тамјана и злата. Символика овог
узајамног "везивања" и "дрешења" деце
и родитеља јасна је: припремамо се за дочек најрадоснијег
празника хришћанског - Божића, који је помирио човека са
Богом одрешивши га веза греховних, а везавши га новом
везом љубави за Бога. У жељи, дакле, да Његов долазак
сачекамо везани најчвршћим везама међусобне љубави, јер је
и Он - Божић - Љубав, која је "свеза
савршенства", и ми се о Детињцима, Материцама и Оцима
међусобно "везујемо" и "дрешимо". То
везивање и дрешење превазилази наше породичне кругове и
простире се на рођаке, пријатеље и све наше познанике, и
тако настаје спонтано опште српско, православно-хришћанско
прослављање везивања и дрешења пред наступајући празник
Рођења Спаситељева, који је одрешио Адама и Еву од вечне
смрти и подарио им живот вечни.
И тако, искључиво српски народ је осмислио на свом
сопственом искуству наш хришћанско-православни календар,
који је уједно и српски народни календар. Детињци,
Материце и Оци су, дакле, наши народни празници нанизани у
предпразништву Рођења Христовог, тако да су у средини
Материце, дан мајки, јер је мајка веза по којој "да
није мајке, ни света не би било".
Материце су празник Светих српских мајки, Детињци су дан
Свете српске деце, а Оци - дан Светих српских отаца, чији
се број не може избројати (стр. 60-61).
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.