Božić
je, uz Uskrs, jedan od dva najveća hrišćanska praznika. Božić je dan
kada se slavi rođenje Hristovo, i kada je duh malog Isusa sveprisutan
među ljudima, donoseći im mir i praštanje. Sam Božić je trodnevni
praznik, a ako računamo i Badnji dan, kojim se završava zimski
četrdesetodnevni post, onda je to četvorodnevna svetkovina okrenuta
prvenstveno domu i porodici. U našem narodu proslavljanje ovog praznika
je usklađeni spoj crkvenih, liturgijskih, i folklornih običaja, koji
svojom raznovrsnošću daju posebnu lepotu ovim svečarskim danima.
Boži$ je praznik cele porodice i zato se očekuje da ona tokom praznićnih dana bude na okupu. Praznovanje započinje Badnjim danom, 6. januara. Tog dana rano ujutro domaćin odlazi da iseče badnjak, najčešće je to hrastovo drvce, da bi ga te večeri uneo u kuću i time označio početak božićnih praznika. Iza toga se nižu razni običaji, koji su zapravo osobenost našeg šarolikog narodnog folklora i koji su se kroz vekove stopli sa onim religioznim hrišćanskim značenjem Božića. Na badnji dan se ništa ne iznosi iz kuće, obeduje se na slami, jedu se posna jela. Tu je još paljenje badnjaka i unošenje slame i prostiranje slame po podu, uz kvocanje i pijukanje, pa badnjedanska večera na podu, simbolika sveća, oraha, meda, vina, svenoćnog bdenja u iščekivanju Božića. Takođe prvi Božićni dan započinje unošenjem nenačete vode, dočekivanjem položajnika, odlaskom u crkvu na službu i pričest, te prvim mrsnim doručkom. Dug je spisak narodnih običaja koji krase Božićne praznike, od lomljenja pogače, pa do igara koje simuliraju tobožnje vijanje božića, ali najinteresantnije je upravo to da se svi etnolozi slažu da su se ti običaji najbolje očuvali upravo u našem narodu. Prvi dan božića je dan radosti rađanja, obnavljanja života, dok se drugi dan provodi u svečanom, tihom domaćem raspoloženju, a u crkvama služi Liturgija zahvalnosti Bogorodici. Naš uvaženi istoričar, poznavalac religije i poznavalac naše mitologije Veselin Čajkanović o Pravoslavnom srpskom Božiću kaže sledeće: "Božić, onakav kako ga srpski narod danas slavi, sa badnjakom, slamom, kvocanjem, žrtvovanjem praseta, česnicom, pohođenjem izvora i bunara, polaženikom, sa raznim vračanjima i gatanjima i tolikim drugim mnogobrojnim običajima, jeste praznik naše stare vere. Kao praznik iz stare vere, i pored krsnog imena i đurđevdana, naš najnaconalniji praznik, Božić je, pre svega, praznik iz kulta predaka... Srpski starinski praznik koji je predhodio hrišćanskom Božiću i koji je produžio da živi dalje, u narodnim običajima i verovanjima bio je praznik u slavu predaka i u slavu boga mrtvih, koji je u isto reme bio i najveći nacionalni bog (Južnoslovenski). Razumljivo je, kod takvog stanja stvari. Što je božić, pored krsnog imena (slave) bio i ostao za sva vremena najveći i najpopularniji praznik srpskog naroda." Etnolog Mile nedeljković, pak skreće pažnju na jednu izuzetnu osobenost božićnih običaja: "Jedan od najlepših božićnih običaja je mirboženje s težnjom da se održi mir, spreči omraza i prekine zavada među ljudima, pa su se pri susretu ljudi pozdravljali sa : Mir božji, Hristos se rodi! I pri tom se rukovali i ljubili. Srbi u okolini Skadra (oblast Vraka) na Božiji dan (drugi dan Božića crkva slavi Sabor Presvete Bogorodice koji se u narodu uobičajeno naziva Božiji dan. Treći dan je Stevanjdan koji je prva krsna slava po Božiću i u novoj godini.), završavajući ophod kod domaćina koji je započeo obilazak, išli su od kuće do kuće i mirobožali, koristeći običaj da se zavađeni pozdrave i poljube, a time i izmire. Jer, ovo je dan opšteg mirenja i praštanja." Dan rođenja Hristovog oličen u praznovanju Božića, ostao je u našem narodu prvenstveno praznik porodice i porodičnog domaćinstva. Sigurno da su novo vreme i savremeni uslovi gradskog života suzili mnoge drevne božićne običaje, svodeći ih uglavnom na unošenje badnjaka, kupljenog na pijaci, na božićni kolač, sveću, pečenicu i vino. Ali kako je to rekao etnolog Tihomir Đorđević, još s početka prošlog veka, božićni običaji su se održali u našem narodu "postajući kao nešto sveto" do današnjih dana, kao deo već ukorenjene tradicije i povratka našeg nacionalnog bića pravoslavlju.
"Uoči Božića, pošto se badnjaci unesu u kuču i nalože na vatru, uzme
domaćica slame i kvočući (a za njom deca pijučući) prostre po sobi, ili
po kući, ako nema sobe. Poslije večere pjevaju i vesele se. Kad ujutru
ustanu, najprije otide jedno te donese vode, ali ponese žita te pospe
vodu (kao polazi je) kad k njoj dođe. Tom vodom umijesi česnicu i nalije
ručak, te pristave. Ali prije nego sjednu za ručak, izbace po nekoliko
puške (tako ujutro rano kad ustanu), pa se onda skupe svi oko sofre te
se mole Bogu (držeći svako po jednu voštanu svijeću u rukama) i
mirbožuju se, tj. Izljube se svi redom govoreći : Mir božji! Ristos se rodi, vaistinu se rodi, poklanjamo se Ristu i Ristovom rožanstvu.
Otom domaćin pokupi sve one svijeće u jednu rukovet i usadi u žito,
koje stoji na sofri u kakvoj karlici, ili u čanku (svakojako žito
pomešano zajedno, u tom žitu stoje i kolači kojekaki), te onda malo
pogore, pa ih ugase onim žitom. Ono žito posle daju žene kokošima da
nose jaja. Kad počnu ručati, neki najpre okuse sira, neki pečenice, a
neki (kao po Srijemu i po Bačkoj ) prije svega srču varenike, ali rakije
mnogi ne piju
prvi dan za vrućice. Oko pola ručka ustanu u slavu i lome kolač kakogod
i o krsnom imenu, samo što nema koljiva. Na Božić se obično ruča s
vreće (prostre se prazna vreća mjesto čaršava, ili po čaršavu), i sofra
se ne diže (niti se kuća čisti) za tri dana. Prvi dan Božića niko nikom
ne ide u kuću osim položajnika."
I ako ima pomena o praznovanju hristovog rođeja još u ranom IV veku naše
ere, preciznih i pouzdanih podataka nema. Zbog toga se računa da je
božić kao samostalni praznik posvećen rođenju Isusa Hrista, prvi put
proslavljen u Rimu 354. godine. U Carigradu je Boić prvi put proslavljen
379. godine, u Kapadokiji 380, u Aleksandriji 432. i tako dalje...
Po starom, julijanskom, kalendaru Božić se proslavlja 25 decembra, te ga
tako proslavlja i naša Pravoslavna crkva. To važi za sve crkve
pravoslanih zemalja.
1582 godine rimski papa Grgur uvodi reforme prilikom čega dolazi do
usvajanja novog kalendara koji se naziva Gregorijanski, čime nastaje
razlika u katoličkom i pravoslavnom računanju vremena. U 20 veku, na
čuvenom Carigradskom saboru 1923. godine, došlo je do približavanja dva
računanja vremena, ali od tada u našoj nauci postoji pojam računanja po
starom i novom kalendaru. Te stoga pravoslavni Badnji dan i Božić, slave
se 24, i 25. decembra po starom tj. 6. i 7. januara po novom
kalendaru.
Izvor http://www.kuvarica.net/
|
понедељак, 2. јануар 2017.
BOŽIĆ - Radost u domu i duši
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.