 Božić
je, uz Uskrs, jedan od dva najveća hrišćanska praznika. Božić je dan
kada se slavi rođenje Hristovo, i kada je duh malog Isusa sveprisutan
među ljudima, donoseći im mir i praštanje. Sam Božić je trodnevni
praznik, a ako računamo i Badnji dan, kojim se završava zimski
četrdesetodnevni post, onda je to četvorodnevna svetkovina okrenuta
prvenstveno domu i porodici. U našem narodu proslavljanje ovog praznika
je usklađeni spoj crkvenih, liturgijskih, i folklornih običaja, koji
svojom raznovrsnošću daju posebnu lepotu ovim svečarskim danima.
Boži$ je praznik cele porodice i zato se očekuje da ona tokom praznićnih
dana bude na okupu. Praznovanje započinje Badnjim danom, 6. januara.
Tog dana rano ujutro domaćin odlazi da iseče badnjak, najčešće je to
hrastovo drvce, da bi ga te večeri uneo u kuću i time označio početak
božićnih praznika. Iza toga se nižu razni običaji, koji su zapravo
osobenost našeg šarolikog narodnog folklora i koji su se kroz vekove
stopli sa onim religioznim hrišćanskim značenjem Božića. Na badnji dan
se ništa ne iznosi iz kuće, obeduje se na slami, jedu se posna jela. Tu
je još paljenje badnjaka i unošenje  slame
i prostiranje slame po podu, uz kvocanje i pijukanje, pa badnjedanska
večera na podu, simbolika sveća, oraha, meda, vina, svenoćnog bdenja u
iščekivanju Božića. Takođe prvi Božićni dan započinje unošenjem nenačete
vode, dočekivanjem položajnika, odlaskom u crkvu na službu i pričest,
te prvim mrsnim doručkom. Dug je spisak  narodnih
običaja koji krase Božićne praznike, od lomljenja pogače, pa do igara
koje simuliraju tobožnje vijanje božića, ali najinteresantnije je upravo
to da se svi etnolozi slažu da su se ti običaji najbolje očuvali upravo
u našem narodu. Prvi dan božića je dan radosti rađanja, obnavljanja
života, dok se drugi dan provodi u svečanom, tihom domaćem raspoloženju,
a u crkvama služi Liturgija zahvalnosti Bogorodici.
 Naš
uvaženi istoričar, poznavalac religije i poznavalac naše mitologije
Veselin Čajkanović o Pravoslavnom srpskom Božiću kaže sledeće: "Božić,
onakav kako ga srpski narod danas slavi, sa badnjakom, slamom,
kvocanjem, žrtvovanjem praseta, česnicom, pohođenjem izvora i bunara,
polaženikom, sa raznim vračanjima i gatanjima i tolikim drugim
mnogobrojnim običajima, jeste praznik naše stare vere. Kao praznik iz
stare vere, i pored krsnog imena i đurđevdana, naš najnaconalniji
praznik, Božić je, pre svega, praznik iz kulta predaka... Srpski
starinski praznik koji je predhodio hrišćanskom Božiću i koji je
produžio da živi dalje, u narodnim običajima i verovanjima bio je
praznik u slavu predaka i u slavu boga mrtvih, koji je u isto reme bio i
najveći nacionalni bog (Južnoslovenski). Razumljivo je, kod takvog
stanja stvari. Što je božić, pored krsnog imena (slave) bio i ostao za
sva vremena najveći i najpopularniji praznik srpskog naroda."
 Etnolog Mile nedeljković, pak skreće pažnju na jednu izuzetnu osobenost božićnih običaja: "Jedan
od najlepših božićnih običaja je mirboženje s težnjom da se održi mir,
spreči omraza i prekine zavada među ljudima, pa su se pri susretu ljudi
pozdravljali sa : Mir božji, Hristos se rodi! I pri tom se rukovali i
ljubili. Srbi u okolini Skadra (oblast Vraka) na Božiji dan (drugi dan
Božića crkva slavi Sabor Presvete Bogorodice koji se u narodu uobičajeno
naziva Božiji dan. Treći dan je Stevanjdan koji je prva krsna slava po
Božiću i u novoj godini.), završavajući ophod kod domaćina koji je
započeo obilazak, išli su od kuće do kuće i mirobožali, koristeći običaj
da se zavađeni pozdrave i poljube, a time i izmire. Jer, ovo je dan
opšteg mirenja i praštanja."
 Dan
rođenja Hristovog oličen u praznovanju Božića, ostao je u našem narodu
prvenstveno praznik porodice i porodičnog domaćinstva. Sigurno da su
novo vreme i savremeni uslovi gradskog života suzili mnoge drevne
božićne običaje, svodeći ih uglavnom na unošenje badnjaka, kupljenog na
pijaci, na božićni kolač, sveću, pečenicu i vino. Ali kako je to rekao
etnolog Tihomir Đorđević, još s početka prošlog veka, božićni običaji su
se održali u našem narodu "postajući kao nešto sveto" do današnjih
dana, kao deo već ukorenjene tradicije i povratka našeg nacionalnog bića
pravoslavlju.
VUK KARADŽIĆ O BOŽIĆU I BOŽIĆEVANJU
"Uoči Božića, pošto se badnjaci unesu u kuču i nalože na vatru, uzme
domaćica slame i kvočući (a za njom deca pijučući) prostre po sobi, ili
po kući, ako nema sobe. Poslije večere pjevaju i vesele se. Kad ujutru
ustanu, najprije otide jedno te donese vode, ali ponese žita te pospe
vodu (kao polazi je) kad k njoj dođe. Tom vodom umijesi česnicu i nalije
ručak, te pristave. Ali prije nego sjednu za ručak, izbace po nekoliko
puške (tako ujutro rano kad ustanu), pa se onda skupe svi oko sofre te
se mole Bogu (držeći svako po jednu voštanu svijeću u rukama) i
mirbožuju se, tj. Izljube se svi redom govoreći : Mir božji! Ristos se rodi, vaistinu se rodi, poklanjamo se Ristu i Ristovom rožanstvu.
Otom domaćin pokupi sve one svijeće u jednu rukovet i usadi u žito,
koje stoji na sofri u kakvoj karlici, ili u čanku (svakojako žito
pomešano zajedno, u tom žitu stoje i kolači kojekaki), te onda malo
pogore, pa ih ugase onim žitom. Ono žito posle daju žene kokošima da
nose jaja. Kad počnu ručati, neki najpre okuse sira, neki pečenice, a
neki (kao po Srijemu i po Bačkoj ) prije svega srču varenike, ali rakije
mnogi ne piju
prvi dan za vrućice. Oko pola ručka ustanu u slavu i lome kolač kakogod
i o krsnom imenu, samo što nema koljiva. Na Božić se obično ruča s
vreće (prostre se prazna vreća mjesto čaršava, ili po čaršavu), i sofra
se ne diže (niti se kuća čisti) za tri dana. Prvi dan Božića niko nikom
ne ide u kuću osim položajnika."
BOŽIĆNE ZDRAVICE
Da godina
bude cela
dan sa danom
rod rođeni
ko svatovi
neka jezde
veseli i nakićeni
nek se samo
pesma rađa
nek nestane
tuga, tama
nek je
ljubav
nepresušna
neka živi
među
nama
|
Domaćine, srećni sine,
Srećan ti Božić!
Od neba ti rodilo!
Od zemlje rodilo!
U klasu ti bilo klasato,
U busu busasto,
U struku trsato,
U gumnu rpato,
Da imaša da dijeliš
Voljnu i nevoljnu.
Svakoga u domu dočekivao,
Nikad ti u kući ne presušilo,
A najviše sebi ostavio!
Ko goć ti za trpezom sedio,
Svak sit, napit i zadovoljan odlazio!
Za sva tvoja dobra dela Bog ti platio!
Da Bog da!
|
Šjaj Bože i Božiću,
kutnjem šljemenu i sjemenu,
volu i težaku, kozici i ovčici,
putniku namerniku,
ribici u vodici,
ptici u gorici!
Šjaj bože i božiću!
Meni domaćinu
i mome plemenu
i šljemenu!
|
Zdravi ste djeco!
Da pijemo u ljepu slavu Božiju,
A u slavu današjeg
Velikog roždanstva Ristova,
Pa u slavu Svete Trojice
I vaslavu Svete Bogorodice!
Mi Božić slavili po zakonu rišćanskome
A on nas pomagao i od zla branio,
Da Bog da!
Pod našim se šljemenom
Muške glave raćale i ženile,
A devojke udavale.
Svaki nas milovao
A dušman nikad ne naudio,
Da Bog da!
Sad svi zdravo i ja s vami!
|
Od kad se slavi božić
I ako ima pomena o praznovanju hristovog rođeja još u ranom IV veku naše
ere, preciznih i pouzdanih podataka nema. Zbog toga se računa da je
božić kao samostalni praznik posvećen rođenju Isusa Hrista, prvi put
proslavljen u Rimu 354. godine. U Carigradu je Boić prvi put proslavljen
379. godine, u Kapadokiji 380, u Aleksandriji 432. i tako dalje...
Stari i novi kalendar
Po starom, julijanskom, kalendaru Božić se proslavlja 25 decembra, te ga
tako proslavlja i naša Pravoslavna crkva. To važi za sve crkve
pravoslanih zemalja.
1582 godine rimski papa Grgur uvodi reforme prilikom čega dolazi do
usvajanja novog kalendara koji se naziva Gregorijanski, čime nastaje
razlika u katoličkom i pravoslavnom računanju vremena. U 20 veku, na
čuvenom Carigradskom saboru 1923. godine, došlo je do približavanja dva
računanja vremena, ali od tada u našoj nauci postoji pojam računanja po
starom i novom kalendaru. Te stoga pravoslavni Badnji dan i Božić, slave
se 24, i 25. decembra po starom tj. 6. i 7. januara po novom
kalendaru.
|
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.