Вас, вође небеских војски, ми
недостојни увек молимо, да нас заштитите својим молитвама, као заклоном
крила своје бестелесне славе, чувајући нас који пред вама падамо и
усрдно вапијемо: избавите нас од беда као вође небеских сила. (Тропар, глас 4)
Ангели Божји били су празновани од људи
још из дубоке старине. Но то празновање често се изметало у обожавање
ангела (IV Цар. 23, 5). Јеретици су свашта баснословили о ангелима. Неки
су од тих гледали у ангелима богове; други и ако их не сматраху
боговима називаху створитељима васцелог видљивог света. Лаодикајски
помесни сабор који беше на 4 или 5 година пре I Васељ. Сабора, својим
35. правилом одбаци поклоњење ангелима као боговима и установи правилно
поштовање ангела. У време пак Силвестра папе римског и Александра
патријарха александријског (из IV в.) би установљен овај празник
Архистратига Михаила и прочих Сила небесних у месецу Новембру. Зашто баш
у Новембру? Зато што Новембар представља девети месец после месеца
Марта. У месецу Марту сматра се да је било створење света. А девети
месец после Марта узет је због 9 чинова ангелских, који су најпре
створени. Св. Дионисије Ареопагит, ученик апостола Павла, онога
апостола, који се уздигао до у треће небо, описао је ових 9 чинова у
књизи „О небесној Јерархији". Ти чинови су следећи: шестокрили Серафими,
многоочити Херувими и богоносни Престоли, Господства, Силе и Власти,
Начала, Архангели и Ангели. Војвода целе војске ангелске јесте
архистратиг Михаил. Када је сатана, Луцифер, отпао од Бога, и повукао
собом у пропаст један део ангела, тада је Михаил устао и узвикнуо пред
неотпалим ангелима: вонмемъ! станемъ добрэ, станемъ со страхомъ! И све
небесне војске верних ангела громовито су запојале: свјат, свјат, свјат
Господ Саваотъ исполнъ небо и земля славы твојеја!! (Види о архангелу
Михаилу Ис. Навина 5, 13-15; св. Јуде 9.) Међу ангелима влада савршено
једномислије, једнодушност и љубав, а уз то још и потпуна послушност
нижих чинова вишим чиновима, и свих укупно светој вољи Божјој. Сваки
народ има свога ангела хранитеља, а осим тога и сваки хришћанин има
свога ангела хранитеља. Треба се увек сећати да ма шта ми чинили, јавно
или тајно, чинимо у присуству свога ангела хранитеља. А на дан Страшнога
Суда сабраће се све огромно мноштво ангела небесних светих око престола
Христова, и пред свима њима објавиће се дела, речи и помисли свакога
човека. Нека би нас Бог помиловао и спасао молитвама св. архистратига
Михаила и прочих небесних сила бестелесних. Амин.
***
Да ангели Божји непрекидно опште са овим
светом о томе сведочи Св. Писмо јасно и непобитно. Које из Светога Писма
које из Св. Предања црква православна дознала је имена седморице
началника ангелских сила, и то: Михаила, Гаврила, Рафаила, Урила,
Салатила, Јегудила, Варахила (уз то неки спомињу и осмог - Јеремила).
Михаил на јеврејском језику значи: ко је као Бог или ко је раван Богу?
Св. Михаил изображава се још од првих времена хришћанских као војвода,
који у десној руци држи копље, којим попире Луцифера, сатану, а у левој
палмову зелену гранчицу. На врх копља има платнену пантљику са црвеним
крстом. Архангел Михаил сматра се нарочито чуварем вере православне и
борцем против јереси верских. Св. Гаврил значи - муж Божји, или крепост
Божја. Он је благовеститељ тајни Божјих, нарочито тајне боговаплоћења, и
свих осталих тајни, које с оном стоје у вези. Изображава се: у десној
руци држи фењер са запаљеном свећом унутра, а у левој огледало од
зеленог камена јасписа. Огледало означава премудрост Божју, као тајну
скривену. Св. Рафаил значи - исцелење Божје, или Бог исцелитељ (Тов. 3,
17; 12, 15.). Изображава се: десном руком води Товију, који носи рибу
ухваћену у Тигру, а у левој држи алабастар лекарски. Св. Урил - огањ или
светлост Божја (III Јездра 3, 1; 5, 20). Изображава се: десном руком
држи мач против Персијанца, а у левој пламен огњени. Св. Салатил значи
молитвеник Божји (III Јездра 5, 16). Изображава се са лицем и очима
погнутим, а руке држећи на прсима као на молитви. Св. Јегудил - славитељ
Бога. Изображава се: у десној руци држи венац златан, а у левој
трострук бич. Св. Варахил - благослов Божји. Изображава се: носи у
недрима руже беле. Јеремил - узвишење Божје (III Јездра 4, 36). Поштује
се као внушитељ и побудитељ узвишених помисли, које човека уздижу к
Богу.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.