Srpska baština i srednjovekovni mit prožeti legendama o
svetom Đorđu koga Srbi danas slave. Najstariji kameni reljefi
pobedonosca koji probada alu pronađeni u Srbiji
POBEDONOSAC Georgije, Sveti Đorđe, Đurađ, Džordž, Žorž, Horhe je simbol
hrišćanskog viteštva, a njegova predstava dok kopljem probada aždaju je
jedan od najpopularnijih planetarnih simbola. Svog sveca, koga Srbi
danas proslavljaju, najviše država, gradova i najrazličitijih
organizacija širom sveta uzelo je za zaštitnika.
Njegov kult procvetao je u 9. veku
na pravoslavnom Istoku, a tri veka kasnije krstaši ga s pohoda u Svetoj
zemlji prenose na Zapad. Naučnici kažu da herojski prikaz Svetog
Georgija kao ljutog viteza konjanika ne odgovara prvobitnoj
ikonografskoj predstavi i predanju koji veličaju mučeništvo.
Arheolozi
su najstarije kamene reljefe pobedonosca koji probada aždaju pronašli
na teritoriji Srbije. Neki smatraju da je reč o drevnom prethrišćanskom
"podunavskom konjaniku" i da su krstovi na reljefu naknadno uklesani.
Evropski
slavisti su sredinom 19. veka ukazali da Sveti Georgije kod Srba uživa
snažan kult kao "oslobodilac zarobljenih, zaštitnik siromašnih, lekar
bolesnih, borac protiv careva, pobednik i velikomučenik".
Đurđevdan
je jedna od tri najčešće srpske krsne slave, a sveti vitez je utkan u
državni mit: on oslobađa Nemanju koga su zatočila ljubomorna braća posle
čega on stvara najmoćniju državu srednjovekovnog Balkana.
INSPIRACIJA HEROJIMA LEGENDE
o tome da je Sveti Đorđe pogubio troglavog cara-aždaju koji je živeo u
Trojanovom gradu na Ceru, zabeležili su Milovan Vidaković i Milan Đ.
Milićević. Na Jastrepcu je legenda o Svetom Đorđu evoluirala pa je ala
napala caricu Milicu, a ubio ga je legendarni Zmaj Ognjeni Vuk, despot
Vuk Grgurević Branković. Kraljević Marko je preuzeo ulogu Svetog
Georgija kad se borio protiv troglavog Arapina.
U
znak zahvalnosti veliki župan diže monumentalne Đurđeve stupove nad
prestonim Rasom. Stefan Prvovenčani u očevom žitiju piše da Nemanja pred
presudnu bitku s Vizantincima dobija časni krst i izuzetno sudbinsko
koplje.
-
Simbolika
je više nego jasna, a pojačava je priča o arhijereju kome se javlja
lično Sveti Georgije i govori mu da ide u pomoć Nemanji, koji oličava
Srbiju - navodi dr Vlada Stanković, vizantolog.
Ruski
konzul Aleksandar Giljferding 1859. putuje po Pešterskoj visoravni i
beleži da su mu meštani pokazali drevne zidine na planinskom vrhu Trojan
i ispričali legendu, po kojoj je tu bio grad pod kojim je Sveti Đorđe
pobedio aždaju i spasao princezu, kći vladara Trojana. To predanje
kazuje da je svetac mačem prvo udario u kamen da isproba oštricu i
prosekao stenu iz koje teče izvor Đurđevice. Ranjena ala se "brćaknula" -
praćaknula kod sela Braćak, kod Pružnja se opružila, a luda od bola
repom je okrnjila šumu u Krnjoj Jeli.
U
samrtnom ropcu "zaninala" je, zanjihala, planinu Ninaju, a pod mačem
Svetog Georgija izdahnula je kraj pećine vrela Raške, gde se nalazilo
prethrišćansko srpsko svetilište. To mesto, na stotinak metara od
manastira Sopoćani, zove se Koštano polje, jer su po legendi tu dugo
ležale divovske aždajine kosti. Ova legenda je možda razlog zbog koga je
kralj Radoslav na priprati Bogorodičine crkve u Studenici uklesao lik
pobedonosca s mačem.
- Ne može
biti sumnje da je legenda o Svetom Đorđu kao vitezu na konju i pobediocu
aždaje, koji je spasao Trojan grad i ćerku bana tog grada svojina
usmene literature srpskog naroda - smatrao je veliki istoričar Stojan
Novaković.
Izvor Novosti.rs
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.