Lada, boginja leta
ZLATNA KOSA
I OČI BOJE LJUBIČICE
I OČI BOJE LJUBIČICE
Ladi
su pripadali sunce, topla noć i kiša. Njene životinje su bile petao,
jelen, mrav, a biljke trešnja, lipa, maslačak i božur. Devojke su joj se
molile za lepotu, muškarci je prizivali u vreme ljubavnih patnji. Bila
je naslednica Vesne, što Vesna učini cvetim, Lada plodnim. Na kipovima
prestavljana je kao lepa, stasita žena, prekrivena zrelim plodovima
voća, sa suncem na grudima
|
Lada
je boginja lepote, plodnosti i leta. Njeni dani su bili od 25. maja do
25. juna. Po njima se vidi da je Vesnina naslednica, od koje je preuzela
probuđenu prirodu, da bi nad njom bila i omogućila joj razvoj do punih
plodova. Lada je nastavljala sve ono što je Vesna započela - pa će celog
leta lepotom biti ukrašena naselja, livade, šume, planine i nebo. Zato
je i nazvana boginjom lepote i ljudi su je zbog toga najviše obožavali,
moleći je da i njih učini lepim i zgodnim. Njoj su posvećivani česti i
raznovrsni karnevali. U njenu čast se mladež okupljala u kućama ili na
izletima u prirodi, najradije u vreme koje u hrišćanstvu obeležavaju
ivanjdanske igre. U oba slučaja su igrana kola i pevane pesme Ladi, s
refrenima: "O Lado", ili "O LJeljo". To su izvodile slovenske rusalke i
ovi su obredi bili tako omiljeni da su se zadržali stotinama godina u
vreme hrišćan-stva. Zabeleženo je da su se ruski sveštenici žalili da
ovu pagansku pojavu ne mogu da suzbiju, jer je mladež, dolazeći u
hrišćanske hramove, iznenada započinjala igre posvećene Ladi. Zbog toga
je Pravoslavna crkva malo izmenila karakter ovih običaja, pa se danas na
hrišćanske praznike pojavljuju, umesto rusalki, kraljice. Ladin obred
je bilo i momačko pletenje venaca, koji su se, na izletima, stavljali
devojkama na glavu, a kasnije su ih momci preuzimali, nosili kući i
kačili iznad kućnih vrata ili na zidove u svojim sobama. Manje vence su
mladići stavljali oko vrata kipovima svojih bogova, koje su držali u
kućama. U čast boginje Lade, Sloveni su uzimali poslednji otkos žita,
čineći od njega mali stožer, vezali su ga crvenim kanapom i prskali
krvlju pevca. Pored ovog, činjen je i stožer od trešnjevog drveta, sa
izrezbarenim likovima bogova, na koje su stavljani venčići. Stožeri su
bili posvećeni kultu Sunca i imali su svrhu da podstaknu rast bilja pod
njegovim zracima, ali i da izmole dovoljno kiše za žednu zemlju. Oko
stožera su devojke pevale: "Oj, ubave mlade mome, Lado, Lado". Momci i
devojke su u kolu bili okićeni i prolazili su ispod venaca, koje su za
tu priliku držali, u obliku slavoluka, drugi mladići i devojke.
Mnogobrojni su obredi posvećeni boginji Ladi, mada svi nisu ni zapisani
ni zapamćeni. Jedan od njih sastojao se u tome što su ga upražnjavale
devojke, bez prisustva muškaraca. One su nage uzimale deo od pribora za
tkanje - vratilo, dodavale mu konjsku drvenu glavu, simulirale jahanje i
palile su brezove kore, nataknute na duge motke. Ove motke (lile)
podizane su visoko iznad glave osobe koja je bila odabrana da zameni
boginju Ladu. Ona je u ruci držala jabuku petrovaču i ivanjsko cveće.
Vatra,
kojoj su Sloveni pridavali čudesne moći, bila je obavezna i u obredima
posvećenim boginji Ladi. I u ovom slučaju je omladina preskakala vatru i
oko nje igrala i pevala.
Lada,
kao i Vesna, bila je obožavana zbog svoje duhovne i telesne lepote.
Predstavljana je kao najlepša slovenska žena - bele puti, zlataste kose i
s krupnim očima, boje ljubičice. Usne su joj bile sočne - gornja boja
jagode, a donja maline. Telo joj je bilo stasito a koža mirisna. Ona je
bila zanosna i privlačna, pa su je Sloveni prizivali prilikom sklapanja
brakova ili u vreme ljubavnih patnji. Tad su joj pevali, uz ponavljanje
refrena: "Didi Lado". Kao i Vesna i Lada ima odlike i sudbinu zemaljskih
žena, pa su ostali tragovi da su njeni dragani bili bog Gerovit - vitez
i ratnik i drugi moćni sloven-ski bog na konju jarosni (ljutu) Jarilo.
Česi
i danas Ladu zovu Pana - gospođa. Rusi su svom najomiljenijem vozilu
dali ime Lada. To nije čudno, jer je Lada ostala u slovenskoj
folkloristici prisutnija od drugih božanstava. Njeni znaci su česti
motivi u vezovima i ručnim radovima slovenskih žena, tako da je lako,
preko njih, odgonetnuti davnašnje funkcije boginje Lade.
Od
prirodnih pojava, Ladi su pripadali Sunce, topla noć i kiša, a od
predmeta spomenuti venci i stožer. Njeni su: petao, jelen, orao i mrav, a
od biljaka: trešnja, lipa, maslačak i božur. Od duhovnih pojava, Lada
je gospodar Poljevika. Kultna mesta su joj u poljima, a obredi su:
žrtvovanja, kresnice i rusalke.
Kip
boginje Lade prikazuje, kako je navedeno, stasitu i lepu ženu, a tako
su i Grci zamišljali svoju boginju Afroditu. Na Ladinim prsima su
razvijene dojke, znak plodnosti i ugravirano Sunce, bez kojeg ne bi bilo
te plodnosti. Ostali delovi kipa pokriveni su slikama voćnih plodova,
živih bića i znacima plodnosti, prisutnim na današnjim vezovima i ručnim
radovima. Funkcije boginje Lade u hrišćanstvu pokrivaju: Arhanđeli
Mihailo, Gavrilo i Rafael a delimično sveci: Đorđe i Petar.
Ladi
su pripadali sunce, topla noć i kiša. Njene životinje su bile petao,
jelen, mrav, a biljke trešnja, lipa, maslačak i božur. Devojke su joj se
molile za lepotu, muškarci je pri-zivali u vreme ljubavnih patnji. Bila
je naslednica Vesne, što Vesna učini cvetnim, Lada plodnim. Na kipovima
predstavljana je kao lepa, stasita žena, prekrivena zrelim plodovima
voća, sa suncem na grudima.
Tekst u celosti preuzet sa bloga Nebeski prsten
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.