|
|
Naš uvaženi istoričar, poznavalac religije i poznavalac naše mitologije Veselin Čajkanović o Pravoslavnom srpskom Božiću kaže sledeće: "Božić, onakav kako ga srpski narod danas slavi, sa badnjakom, slamom, kvocanjem, žrtvovanjem praseta, česnicom, pohođenjem izvora i bunara, polaženikom, sa raznim vračanjima i gatanjima i tolikim drugim mnogobrojnim običajima, jeste praznik naše stare vere. Kao praznik iz stare vere, i pored krsnog imena i đurđevdana, naš najnaconalniji praznik, Božić je, pre svega, praznik iz kulta predaka... Srpski starinski praznik koji je predhodio hrišćanskom Božiću i koji je produžio da živi dalje, u narodnim običajima i verovanjima bio je praznik u slavu predaka i u slavu boga mrtvih, koji je u isto reme bio i najveći nacionalni bog (Južnoslovenski). Razumljivo je, kod takvog stanja stvari. Što je božić, pored krsnog imena (slave) bio i ostao za sva vremena najveći i najpopularniji praznik srpskog naroda."
Etnolog Mile nedeljković, pak skreće pažnju na jednu izuzetnu osobenost božićnih običaja: "Jedan od najlepših božićnih običaja je mirboženje s težnjom da se održi mir, spreči omraza i prekine zavada među ljudima, pa su se pri susretu ljudi pozdravljali sa : Mir božji, Hristos se rodi! I pri tom se rukovali i ljubili. Srbi u okolini Skadra (oblast Vraka) na Božiji dan (drugi dan Božića crkva slavi Sabor Presvete Bogorodice koji se u narodu uobičajeno naziva Božiji dan. Treći dan je Stevanjdan koji je prva krsna slava po Božiću i u novoj godini.), završavajući ophod kod domaćina koji je započeo obilazak, išli su od kuće do kuće i mirobožali, koristeći običaj da se zavađeni pozdrave i poljube, a time i izmire. Jer, ovo je dan opšteg mirenja i praštanja."
Dan rođenja Hristovog oličen u praznovanju Božića, ostao je u našem narodu prvenstveno praznik porodice i porodičnog domaćinstva. Sigurno da su novo vreme i savremeni uslovi gradskog života suzili mnoge drevne božićne običaje, svodeći ih uglavnom na unošenje badnjaka, kupljenog na pijaci, na božićni kolač, sveću, pečenicu i vino. Ali kako je to rekao etnolog Tihomir Đorđević, još s početka prošlog veka, božićni običaji su se održali u našem narodu "postajući kao nešto sveto" do današnjih dana, kao deo već ukorenjene tradicije i povratka našeg nacionalnog bića pravoslavlju.
VUK KARADŽIĆ O BOŽIĆU I
BOŽIĆEVANJU
"Uoči Božića, pošto se badnjaci unesu u kuču i nalože
na vatru, uzme domaćica slame i kvočući (a za njom deca pijučući) prostre po
sobi, ili po kući, ako nema sobe. Poslije večere pjevaju i vesele se. Kad
ujutru ustanu, najprije otide jedno te donese vode, ali ponese žita te pospe
vodu (kao polazi je) kad k njoj dođe. Tom vodom umijesi česnicu i nalije ručak,
te pristave. Ali prije nego sjednu za ručak, izbace po nekoliko puške (tako
ujutro rano kad ustanu), pa se onda skupe svi oko sofre te se mole Bogu (držeći
svako po jednu voštanu svijeću u rukama) i mirbožuju se, tj. Izljube se svi redom govoreći : Mir božji! Ristos se rodi, vaistinu se rodi,
poklanjamo se Ristu i Ristovom rožanstvu. Otom domaćin pokupi sve one svijeće u
jednu rukovet i usadi u žito, koje stoji na sofri u kakvoj karlici, ili u čanku
(svakojako žito pomešano zajedno, u tom žitu stoje i kolači kojekaki), te onda
malo pogore, pa ih ugase onim žitom. Ono žito posle daju žene kokošima da nose
jaja. Kad počnu ručati, neki najpre okuse sira, neki pečenice, a neki (kao po
Srijemu i po Bačkoj ) prije svega srču varenike, ali rakije mnogi ne piju prvi dan za vrućice. Oko pola ručka ustanu u slavu i lome kolač
kakogod i o krsnom imenu, samo što nema koljiva. Na Božić se obično ruča s
vreće (prostre se prazna vreća mjesto čaršava, ili po čaršavu), i sofra se ne
diže (niti se kuća čisti) za tri dana. Prvi dan Božića niko nikom ne ide u kuću
osim položajnika."
Od
kad se slavi božić
I
ako ima pomena o praznovanju hristovog rođeja još u ranom IV veku naše ere,
preciznih i pouzdanih podataka nema. Zbog toga se računa da je božić kao
samostalni praznik posvećen rođenju Isusa Hrista, prvi put proslavljen u Rimu
354. godine. U Carigradu je Boić prvi put proslavljen 379. godine, u Kapadokiji
380, u Aleksandriji 432. i tako dalje...
Stari
i novi kalendar
Po starom, julijanskom, kalendaru Božić
se proslavlja 25 decembra, te ga tako proslavlja i naša Pravoslavna crkva. To
važi za sve crkve pravoslanih zemalja. 1582 godine rimski papa Grgur uvodi
reforme prilikom čega dolazi do usvajanja novog kalendara koji se naziva
Gregorijanski, čime nastaje razlika u katoličkom i pravoslavnom računanju
vremena. U 20 veku, na čuvenom Carigradskom saboru 1923. godine, došlo je do
približavanja dva računanja vremena, ali od tada u našoj nauci postoji pojam
računanja po starom i novom kalendaru. Te stoga pravoslavni Badnji dan i Božić,
slave se 24, i 25. decembra po starom tj. 6. i 7. januara po novom kalendaru.
http://www.kuvarica.net/srpski/bozicni.html
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.