PREOBRAZENJE GOSPODNJE
Trece godine Svoje propovijedi na
zemlji Gospod Isus cesce govorase ucenicima svojim o bliskom stradanju
Svome, no ujedno i o slavi Svojoj,
poslije stradanja na krstu. Da ne bi predstojeće stradanje Njegovo
sasvim raslabilo ucenike te da ne bi otpali od Njega, On Premudri,
htjede im prije stradanja pokazati
slavu Svoju bozansku. Zato uzevsi sobom Petra, Jakova i Jovana
izidje s njima na goru Tavor, i tu se preobrazi pred njima.
"I zasija
se lice njegovo kao sunce a
haljine njegove postase svijetle kao svjetlost. I gle, javise im
se Mojsije i Ilija koji s njim govorahu. I vidjeseucenici i udivise se. I
rece Petar: Gospode, dobro nam je
ovdje biti; ako hoces da nacinimo ovdje tri sjenice (kolibe): Tebi
jednu, i Mojsiju jednu, i jednu Iliji. Dok on jos govorase, gle, oblak
sjajan zakloni ih, i gle glas iz
oblaka koji govori: Ovo je Sin moj ljubljeni, koji je po mojoj
volji; njega slusajte. I cuvsi ucenici padose nicice i veoma se
uplasise. I pristupivsi Isus dohvati ih se i
rece: Ustanite i ne bojte se. A oni podigose oci svoje i nikoga ne
vidjese do Isusa sama" (Mt. 17, 2-7).
Zasto Gospod izvede samo trojicu ucenika na Tavor a ne sve?
Zato sto je On sam kroz usta Mojsijeva dao zakon: "na rijecima tri svjedoka da ostane stvar"
(5Mojs. 19,15). Jer Juda ne bi dostojanda vidi bozansku slavu
Ucitelja, koga ce on izdati, a njega samoga ne htje ostaviti pod
gorom, da ne bi time izdajnik pravdao svoje izdajstvo. Tri svjedoka su,
dakle dovoljna. I zato sto su ta tri
svedoka bila odabrana. Njih trojica predstavljaju tri glavne
dobrodjetelji: Petar vjeru, jer je on prvi iskazao svoju vjeru u Hrista
kao Sina Božjeg, Jakov - nadu, jer je s
nadom u obećanje Hristovo prvi polozio zivot svoj za Gospoda
buduci da je prvi ubijen od jevreja, Jovan - ljubav, jer je na prsa
Gospodnja ostao naslonjen i pod samim Krstom
Gospodnjim ostao do kraja. A zasto se preobrazi na gori a ne u
dolini? Da bi nas naucio dvjema vrlinama: trudoljublju i bogomisliju.
Jer penjanje na visinu zahtijeva trud, a
visina predstavlja visinu misli nasih, t.j. bogomislije. Zasto se
pojavise Mojsije i Ilija? Da se razbije zabluda jevrejska, kao da je
Hristos neki od proroka, Ilija,
Jeremija ili neki drugi - zato se On javlja kao car nad prorocima,
i zato se Mojsije i Ilija javljaju kao sluge Njegove. Do tada je Gospod
mnogo puta pokazao ucenicima
bozansku moc Svoju, a na Tavoru im pokaza bozansku prirodu Svoju.
To vidjenje Bozanstva Njegovog i slusanje nebeskog svjedocanstva o Njemu
kao Sinu Bozjem trebalo je da
posluzi ucenicima u dane stradanja Gospodnjeg na ukrepljenje
nepokolebljive vjere u Njega i Njegovu konacnu pobjedu. Za Preobrazenje
blagosiljamo i grozdje po drevnom
crkvenom obicaju. Apostol i jevandjelist Jovan kaze da je Gospod
Isus Hristos hljeb i vino nebesko. Onaj koji se neprestano prinosi ucini
tijelo svoje hljebom nebesnim, a
vino plod lozin na cudesan nacin prisustvom Duha Svetog postaje
krv Njegova. Pricescujuci se, mi primamo zalog vjecnog zivota, sto i
jeste sva tajna nase stvorenosti i
slovesnosti. To je ujedno i tajna ovog velikog praznika
"Preobrazenja Gospodnjeg" koji nas neprestano poziva da se duhom
preobrazavamo i sjednjujemo sa onim koji je
praobraz svega, nudeci nam nestvorenu Tavorsku svjetlost, koju
vidjese i dozivese Sv. Apostoli. Svemilostivi Gospode, ucini da i mi
postanemo ucesnici u Tvom svijetlom
Vaskrsenju darujuci nam zivot vecni. Slava Preobrazenju Tvom u sve
vijekove. Amin.
Tropar, glas 7: Preobrazio se jesi na Gori, Hriste Boze, pokazavsi ucenicima tvojim slavu tvoju,
koliko mogahu. Neka obasja i nas grjesne vjecna svjetlost tvoja, molitvama Bogorodice, svjetodavce, slava Tebi.
Preobrazilsja jesi na gorje Hriste Boze, pokazavij ucenikom Tvojim slavu Tvoju jakoze mozahu: da
vosijajet i nam grijesnim svjet Tvoj prisnosucnij, molitvami Bogorodice, svjetodavce, slava Tebje.
Kondak,
glas 7: Na Gori preobrazio se jesi, i koliko mogahu, ucenici tvoji,
Hriste Boze, slavu tvoju
vidjese, da bi, kada te vide raspeta, razumjeli voljno stradanje
tvoje, u svijetu propovijedali: da si Ti zaista Oceva svjetlost.
Na
gorje preobrazilsja jesi, i jakoze vmjescahu ucenici Tvoji, slavu Tvoju
Hriste Boze vidjesa: da
jegda Tja uzrjat raspinaema, stradanije ubo urazumjejut voljnoje,
mirovi ze propovijedat: jako ti jesi voistinu Otceje Sijanije.
preobrazenje nase spasenje
Na
gori Tavorskoj Gospod se preobrazio obasjavsi svu vaseljenu svojom
svjetloscu. Tom Tavorskom svjetloscu koja se neograniceno izlila na
svaku tvar, a na prvom mestu rod
ljudski, i blistanje Spasiteljevih haljina oznacava promjenu naseg
tijela. Mi smo postali haljina Spasitelju, kada se On obukao u nase
tijelo. Izmedju Hristovog krstenja i
raspeca stoji preobrazenje, kojim je On objavljen za Gospoda i
Starog i Novog Zavjeta, i ponovo posvjedocen za Sina Bozjeg. Tako je
pred samu golgotu posvjedoceno Bozanstvo
Gospoda Isusa, a time i spasenje svijeta od grijeha, zla i smrti.
Svojim preobrazenjem Gospod je pre-obraz-io obraz Boziji u covjeku, te
je on zablistao u svome prvobitnom,
bozanskom sjaju i ljepoti. Preobrazenjem Gospod je izmijenio
ljudsku prirodu, kojoj su nekad bile upucene rijeci: "Zemlja si, i u zemlju ces se vratiti".
Na
dan Preobrazenja mi slavimo obozenje ljudske prirode, njenu
promenu na bolje, njeno vracanje u svoje prirodno stanje u stanje
bogolikosti. Obnovljen Spasiteljevim
preobrazenjem, lik boziji u coveku zasijao je kao sunce, a tijelo
kao svjetlost. Preobrazenje nas uci smislu i vrijednosti te
neprolaznosti bozanske ljeposte tijela i svake
tvari.
Njegovo preobrazenje je izvor nepresusne preobrazajne sile koja preobrazava svu tvar i sva bica, zbog cega i klicemo cudesnom
Spasitelju; Preobrazava se tvar ocigledno tvojim preobrazenjem, Hriste.
"Ja
sam
istinski cokot, i Otac je moj vinogradar. Svaku lozu na meni koja
ne radja roda odsijeca je; a svaku koja radja cisti je da vise roda
rodi. Vi ste vec cisti zbog rijeci koju
sam vam govorio. Ostanite u meni, i ja cu u vama. Kao sto loza ne
moze roda roditi sama od sebe ako ne ostane na cokotu, tako ni vi ako u
meni ne ostanete. Ja sam cokot, a vi
loze, ko ostaje u meni i ja u njemu taj donosi mnogi plod, jer bez
mene ne mozete uciniti nista" (Jn. 15, 1-5).
OSVECENJE
GROZDJA NA PREOBRAZENJE
U
osobine ovog velikog Hristovog praznika spada blagosiljanje i osvecenje
prvih plodova, tj. grozdja kod nas,
a gde nema grozdja, jabuka.Prema predanju svetih otaca grozdje se
jede od Preobrazenja, posto u crkvu doneseno grozdje osveti svestenik
molitvom blagosiljanja grozdja. Po
manastirskim pravilima grozdje se ne jede prije Preobrazenja , a
ukoliko neko u bratstvu to i ucini, zbog neposlusnosti biva kaznjen
zabranom jela grozdja kroz cijeli mesec
avgust. Ovo se isto odnosi i na one koji cuvaju vinograd. Poslije
Preobrazenja grozdje se na trpezu daje bratstvu tri puta nedeljno i to u
ponedeljak, srijedu i petak.
Blagosiljanje grozdja biva na kraju liturgije iza zaamvone
molitve. Svestenik izgovara molitvu:
Boze, Boze nas, Ti si
blagovolio da se tvoj jedinorodni Sin, Gospod nas Isus Hristos, nazove
cokotom, i blagodacu tvoga Duha ucinio
si da njegov rod bude uzrok besmrtnopsti; blagoslovi i sada,
Gospodaru, ovaj vinogradski rod, i podaj osvecenje i napredak duse sa
tjelesnim zdravljem svima koji ga
jedu; blagodacu svojom sacuvaj nas zivot u spokojstvu
ukrasavajuci nase duse tvojim vjecnim darovima koji se ne mogu oduzeti i
darujuci uvijek mir svome narodu.
Blagoslovi, umnozi i ucini da uvijek obilno radjaju
vinogradi onih koji ti vjerno sluze, a njihove ostave ispuni svim tvojim
zemaljskim dobrima, da imajuci svega
dovoljno obiluju u svakom dobrom djelu-blagodacu i
covekoljubljem jedinorodnog Sina tvog, sa kojim si blagosloven zajedno
sa Presvetim, blagim i zivotvornim tvojim
Duhom, sada i uvijek u sve vijekove. Amin.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.