SVETI IGNjATIJE BRJANCANINOV
ASKETSKI OGLEDI
ASKETSKI OGLEDI
MOLITVENI UM TRAžI SJEDINjENjE SA SRCEM
Zatvorila
su se vrata osecanja: jezik se prepustio cutanju, oci su se zatvorile,
uho ne cuje nista sto je van mene. Um, odeven u molitvu, zbacuje breme
zemaljskih pomisli, a onda silazi do kleti srca. Vrata kleti su
zakljucana; svuda je tama, mrak neprobojni. I um, u nedoumici, pocinje
da kuca molitvom na vrata srca; stoji strpljivo pred vratima, kuca,
ceka, opet kuca, opet ceka, opet se moli. Nema nikakvog odgovora, ne
cuje se nikakav glas! Mrtva tisina i mrak odgovaraju grobnim mukom. Um
odlazi od vrata srca, tuzan, i u gorkom placu trazi utehu. Nije mu bilo
dopusteno da stane pred Cara nad carevima u svetiliste unutrasnje kleti.
Zasto, zasto si odbacen?
Na meni je pecat greha. Navika da pomisljam o zemaljskom rasejava me. Nema u meni snage zato sto mi Duh ne dolazi u pomoc; Duh svesveti i sveblagi, obnovitelj jedinstva uma, srca i tela, cije je razdvajanje posledica strasnog covekovog pada. Bez svemoguce, tvoracke pomoci Duha moji sopstveni napori su uzaludni! On je mnogomilostiv, beskrajno covekoljubiv, ali moja prljavstina ne dozvoljava Duhu da mi pristupi. Umicu se u suzama, ocisticu se ispovedanjem mojih grehova, necu dati mome telu ni jela ni sna jer je sa njihovim izobiljem povezana ogrubelost duse; sav, odeven u plac pokajanja, sici cu do vrata moga srca. Tamo cu stati, ili sesti, kao slepi covek iz Jevandjelja, podnosicu neugodnost i dosadu mraka, vapicu Svemocnome da pomiluje: Pomiluj me![1]
I
sisao je, i stao, i poceo da zaziva kroz plac. Uporedjivao je sebe sa
slepim covekom koji nije video istinitu, nezalaznu Svetlost, sa gluvim i
nemim koji nije mogao ni da govori ni da cuje duhovno; osecao je po
samoj stvari da stvarno slep, gluv i nem stoji pred vratima Jerihona,
srca nastanjenog gresima: ceka isceljenje od Spasitelja, kojeg ne vidi,
kojeg ne cuje, kojem vice – mozda samim svojim jadnim stanjem. Ne zna
Njegovo ime, naziva Sina Bozijeg sinom Davidovim: telo i krv ne mogu da
odaju pocast Bogu kao Bogu.
“Pokazite
mi kojim ce putem poci Spasitelj?” “Taj put je molitva”, rekao je
coveku prorok u ime Boga i Duhom Bozijim: Zrtva hvale proslavice me, i
tamo je put kojim cu mu pokazati spasenje Bozije.[2]
“Recite mi u koji ce cas poci Spasitelj? Ujutru, u podne, ili
predvece?” Strazite i molite se jer neznate u koji ce cas doci Gospod
vas.[3]
Put
je poznat, a cas nije odredjen! Izaci cu izvan grada, stacu ili sesti
kraj kapije Jerihona, kako me savetuje sveti Pavle: Izadjimo k Njemu
izvan stanista, porugu njegovu noseci.[4]
Svet prolazi; sve je u njemu nepostojano. On nije nazvan cak ni gradom,
nego stanistem. Ostavicu strast prema imanju: njega mimo svoje volje
ostavljamo nakon smrti, a cesto i pre smrti; ostavicu pocasti i prolaznu
slavu; ostavicu culne naslade: sve to oduzima sposobnost za podvige i
duhovna zanimanja. Ovdje nemamo postojana grada, nego trazimo onaj koji
ce doci,[5] kojeg prethodno moram
otkriti u mom srcu miloscu i blagodacu Boga, Spasitelja moga. Ako ne
udjes u tajanstveni Jerusalim duhom jos za zemaljskog zivota, ni nakon
izlaska duse iz tela ne mozes imati ubedjenje da ce ti biti dozvoljen
ulazak u nebeski Jerusalim. Prvo je zaloga drugog.[6] Amin.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.