четвртак, 18. август 2016.

"Ovo je sin moj ljubljeni, koji je po mojoj volji; njega slusajte" (Mt. 17, 5)


PREOBRAZENJE GOSPODNJE

Trece godine Svoje propovijedi na zemlji Gospod Isus cesce govorase ucenicima svojim o bliskom stradanju Svome, no ujedno i o slavi Svojoj, poslije stradanja na krstu. Da ne bi predstojeće stradanje Njegovo sasvim raslabilo ucenike te da ne bi otpali od Njega, On Premudri, htjede im prije stradanja pokazati slavu Svoju bozansku. Zato uzevsi sobom Petra, Jakova i Jovana izidje s njima na goru Tavor, i tu se preobrazi pred njima. 

"I zasija se lice njegovo kao sunce a haljine njegove postase svijetle kao svjetlost. I gle, javise im se Mojsije i Ilija koji s njim govorahu. I vidjeseucenici i udivise se. I rece Petar: Gospode, dobro nam je ovdje biti; ako hoces da nacinimo ovdje tri sjenice (kolibe): Tebi jednu, i Mojsiju jednu, i jednu Iliji. Dok on jos govorase, gle, oblak sjajan zakloni ih, i gle glas iz oblaka koji govori: Ovo je Sin moj ljubljeni, koji je po mojoj volji; njega slusajte. I cuvsi ucenici padose nicice i veoma se uplasise. I pristupivsi Isus dohvati ih se i rece: Ustanite i ne bojte se. A oni podigose oci svoje i nikoga ne vidjese do Isusa sama" (Mt. 17, 2-7).

 Zasto Gospod izvede samo trojicu ucenika na Tavor a ne sve? Zato sto je On sam kroz usta Mojsijeva dao zakon: "na rijecima tri svjedoka da ostane stvar" (5Mojs. 19,15). Jer Juda ne bi dostojanda vidi bozansku slavu Ucitelja, koga ce on izdati, a njega samoga ne htje ostaviti pod gorom, da ne bi time izdajnik pravdao svoje izdajstvo. Tri svjedoka su, dakle dovoljna. I zato sto su ta tri svedoka bila odabrana. Njih trojica predstavljaju tri glavne dobrodjetelji: Petar vjeru, jer je on prvi iskazao svoju vjeru u Hrista kao Sina Božjeg, Jakov - nadu, jer je s nadom u obećanje Hristovo prvi polozio zivot svoj za Gospoda buduci da je prvi ubijen od jevreja, Jovan - ljubav, jer je na prsa Gospodnja ostao naslonjen i pod samim Krstom Gospodnjim ostao do kraja. A zasto se preobrazi na gori a ne u dolini? Da bi nas naucio dvjema vrlinama: trudoljublju i bogomisliju. Jer penjanje na visinu zahtijeva trud, a visina predstavlja visinu misli nasih, t.j. bogomislije. Zasto se pojavise Mojsije i Ilija? Da se razbije zabluda jevrejska, kao da je Hristos neki od proroka, Ilija, Jeremija ili neki drugi - zato se On javlja kao car nad prorocima, i zato se Mojsije i Ilija javljaju kao sluge Njegove. Do tada je Gospod mnogo puta pokazao ucenicima bozansku moc Svoju, a na Tavoru im pokaza bozansku prirodu Svoju. To vidjenje Bozanstva Njegovog i slusanje nebeskog svjedocanstva o Njemu kao Sinu Bozjem trebalo je da posluzi ucenicima u dane stradanja Gospodnjeg na ukrepljenje nepokolebljive vjere u Njega i Njegovu konacnu pobjedu. Za Preobrazenje blagosiljamo i grozdje po drevnom crkvenom obicaju. Apostol i jevandjelist Jovan kaze da je Gospod Isus Hristos hljeb i vino nebesko. Onaj koji se neprestano prinosi ucini tijelo svoje hljebom nebesnim, a vino plod lozin na cudesan nacin prisustvom Duha Svetog postaje krv Njegova. Pricescujuci se, mi primamo zalog vjecnog zivota, sto i jeste sva tajna nase stvorenosti i slovesnosti. To je ujedno i tajna ovog velikog praznika "Preobrazenja Gospodnjeg" koji nas neprestano poziva da se duhom preobrazavamo i sjednjujemo sa onim koji je praobraz svega, nudeci nam nestvorenu Tavorsku svjetlost, koju vidjese i dozivese Sv. Apostoli. Svemilostivi Gospode, ucini da i mi postanemo ucesnici u Tvom svijetlom Vaskrsenju darujuci nam zivot vecni. Slava Preobrazenju Tvom u sve vijekove. Amin.




Tropar, glas 7: Preobrazio se jesi na Gori, Hriste Boze, pokazavsi ucenicima tvojim slavu tvoju, koliko mogahu. Neka obasja i nas grjesne vjecna svjetlost tvoja, molitvama Bogorodice, svjetodavce, slava Tebi.
Preobrazilsja jesi na gorje Hriste Boze, pokazavij ucenikom Tvojim slavu Tvoju jakoze mozahu: da vosijajet i nam grijesnim svjet Tvoj prisnosucnij, molitvami Bogorodice, svjetodavce, slava Tebje.
Kondak, glas 7: Na Gori preobrazio se jesi, i koliko mogahu, ucenici tvoji, Hriste Boze, slavu tvoju vidjese, da bi, kada te vide raspeta, razumjeli voljno stradanje tvoje, u svijetu propovijedali: da si Ti zaista Oceva svjetlost.
Na gorje preobrazilsja jesi, i jakoze vmjescahu ucenici Tvoji, slavu Tvoju Hriste Boze vidjesa: da jegda Tja uzrjat raspinaema, stradanije ubo urazumjejut voljnoje, mirovi ze propovijedat: jako ti jesi voistinu Otceje Sijanije.

 preobrazenje nase spasenje

Na gori Tavorskoj Gospod se preobrazio obasjavsi svu vaseljenu svojom svjetloscu. Tom Tavorskom svjetloscu koja se neograniceno izlila na svaku tvar, a na prvom mestu rod ljudski, i blistanje Spasiteljevih haljina oznacava promjenu naseg tijela. Mi smo postali haljina Spasitelju, kada se On obukao u nase tijelo. Izmedju Hristovog krstenja i raspeca stoji preobrazenje, kojim je On objavljen za Gospoda i Starog i Novog Zavjeta, i ponovo posvjedocen za Sina Bozjeg. Tako je pred samu golgotu posvjedoceno Bozanstvo Gospoda Isusa, a time i spasenje svijeta od grijeha, zla i smrti. Svojim preobrazenjem Gospod je pre-obraz-io obraz Boziji u covjeku, te je on zablistao u svome prvobitnom, bozanskom sjaju i ljepoti. Preobrazenjem Gospod je izmijenio ljudsku prirodu, kojoj su nekad bile upucene rijeci: "Zemlja si, i u zemlju ces se vratiti". Na dan Preobrazenja mi slavimo obozenje ljudske prirode, njenu promenu na bolje, njeno vracanje u svoje prirodno stanje u stanje bogolikosti. Obnovljen Spasiteljevim preobrazenjem, lik boziji u coveku zasijao je kao sunce, a tijelo kao svjetlost. Preobrazenje nas uci smislu i vrijednosti te neprolaznosti bozanske ljeposte tijela i svake tvari.
Njegovo preobrazenje je izvor nepresusne preobrazajne sile koja preobrazava svu tvar i sva bica, zbog cega i klicemo cudesnom Spasitelju; Preobrazava se tvar ocigledno tvojim preobrazenjem, Hriste.

"Ja sam istinski cokot, i Otac je moj vinogradar. Svaku lozu na meni koja ne radja roda odsijeca je; a svaku koja radja cisti je da vise roda rodi. Vi ste vec cisti zbog rijeci koju sam vam govorio. Ostanite u meni, i ja cu u vama. Kao sto loza ne moze roda roditi sama od sebe ako ne ostane na cokotu, tako ni vi ako u meni ne ostanete. Ja sam cokot, a vi loze, ko ostaje u meni i ja u njemu taj donosi mnogi plod, jer bez mene ne mozete uciniti nista" (Jn. 15, 1-5).

OSVECENJE GROZDJA NA PREOBRAZENJE

U osobine ovog velikog Hristovog praznika spada blagosiljanje i osvecenje prvih plodova, tj. grozdja kod nas, a gde nema grozdja, jabuka.Prema predanju svetih otaca grozdje se jede od Preobrazenja, posto u crkvu doneseno grozdje osveti svestenik molitvom blagosiljanja grozdja. Po manastirskim pravilima grozdje se ne jede prije Preobrazenja , a ukoliko neko u bratstvu to i ucini, zbog neposlusnosti biva kaznjen zabranom jela grozdja kroz cijeli mesec avgust. Ovo se isto odnosi i na one koji cuvaju vinograd. Poslije Preobrazenja grozdje se na trpezu daje bratstvu tri puta nedeljno i to u ponedeljak, srijedu i petak. Blagosiljanje grozdja biva na kraju liturgije iza zaamvone molitve. Svestenik izgovara molitvu:

 https://noviinternet1987.files.wordpress.com/2013/08/dsc000181-e1376950449470.jpg



Boze, Boze nas, Ti si blagovolio da se tvoj jedinorodni Sin, Gospod nas Isus Hristos, nazove cokotom, i blagodacu tvoga Duha ucinio si da njegov rod bude uzrok besmrtnopsti; blagoslovi i sada, Gospodaru, ovaj vinogradski rod, i podaj osvecenje i napredak duse sa tjelesnim zdravljem svima koji ga jedu; blagodacu svojom sacuvaj nas zivot u spokojstvu ukrasavajuci nase duse tvojim vjecnim darovima koji se ne mogu oduzeti i darujuci uvijek mir svome narodu. Blagoslovi, umnozi i ucini da uvijek obilno radjaju vinogradi onih koji ti vjerno sluze, a njihove ostave ispuni svim tvojim zemaljskim dobrima, da imajuci svega dovoljno obiluju u svakom dobrom djelu-blagodacu i covekoljubljem jedinorodnog Sina tvog, sa kojim si blagosloven zajedno sa Presvetim, blagim i zivotvornim tvojim Duhom, sada i uvijek u sve vijekove. Amin.
 


Izvor Manastir Lepavina

Нема коментара:

Постави коментар