среда, 18. децембар 2019.

СПЦ и верници славе Светог Николу


Светог Николу подједнако поштују и западни и источни хришћани, а у Србији је једна од најчесћих слава и заштитник православних породица. Овај светитељ је био заштитник и српских краљева.

                    https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhhqYMBVWzyqkX9W_uxzeWpHx46VVvEMnJ8iZYcREDoHtLBu8eKEysBaME_ev9yvqFowLxZqSTcstYABt-zgD9VoMmNyrQ8DCu04ddPM7fX_gmTIemJ8U32yYTzwVm0yoV4VrMAVWoVkSGL/s1600/saint-nicholas-stoyanka-ivanova.jpg



Српска православна црква и верници обележиће данас празник Свети Никола који је у историји хришћанства забележен као један од најватренијих заговорника хришћанске цркве и велики противник јеретичких учења у првим вековима хришћанске проповеди.

Светог Николу подједнако поштују и западни и источни хришћани, а у Србији је једна од најчесћих слава и заштитник православних породица. Сматра се да сви православни Срби прослављају светог Николу - половина као крсну славу, док су друга половина гости православних домаћина.
СПЦ обележава дан смрти светог Николе, чудотворца Мирликијиског који је рођен у граду Патари, у области Мире Ликијске, у време цара Валеријана (190-260). Умро је 6. децембра 345. године (19. децембра по званичном грегоријањском календару), па тог дана сви хришћани дају помен светитељу.
Свети Никола, чије је име у грчком значењу - победитељ народа (ники - победа и лаос - народ) сматра се у хришћанском свету као симбол победника добра над злом, који је као проповедник православног хришћанства у првим вековима имао највећи број присталица.

Тај славни светитељ духовни живот започео је у манастиру Нови Сион, код свог стрица, светог Николаја епископа патарског, а после смрти родитеља кренуо је да шири веру, правду и милосрђе. Убрзо је постао архиепископ мирликијски па је у време прогона хришћања, под царевима Диоклецијаном и Максимијаном, доспео у тамницу, али је и тамо настављао своје проповеди.

Свети Никола је историјска личност, а историја хришћанске цркве памти га као учесника Првог васељенског сабора којег је 325. године сазвао цар Константин (280-337) желећи да уведе ред у хришћанској цркви коју је озваничио Миланским едиктом 313. године. На том првом сабору на коме су се решавала питања хрисћанске догме и смбола вере учествовали су најугледнији предстваници хришцански цркава међу којима и архиепископ Николај као поглавар Ликијске митрополије. Свети оци су на том сабору установили Свету Тројицу као симболе хришћанске вере, а светитељ Николај се прославио особитом жустрином у утврђивању православне догме. 

У записима првог сабора стоји да се архиепископ Николај жестоко сукобио, чак је ударио шамар јеретику Арији који је заговарао потпуно другачији приступ веровању у Три личности, негирајући божанску природу Исуса Христа.

Сабор у Никеји је усвојивши веровање и учење о Божанској природи Христовој који је - постао човек да би постао Спаситељ човечанства, прогнао и анатемисао Арију и његове малобројне следбенике. Оцу Николају одузет је ариепископски омофор због недопустиво дрског понашања, али му је убрзо враћен са свим достојанствима хришцанске цркве у чијем је службовању и проповеди провео остатак живота.

Хришћанске цркве славе такође и пренос моштију светог Николе које су 22. маја 1096. године пренесене из Патаре Мирликијске у Бари, где и данас почивају, и сматрају се местом на коме се срећу и на коме ће се помирити источни и западни хришћани и њихове подељене цркве.

Многопоштован у српском православљу Свети Никола је био заштитник српских краљева па су најстарије цркве њему посветили. У манастиру Студеница цркву Светог Николе (13. век) подигао је Стефан Немања, а краљ Урош И Немањић и краљица Јелена Анжујска саградили су поред своје задужбине у манастиру Градац црквицу Светог Николе која је и данас готово нетакнута. 

Међу многобројним сведочанствима забележено је и да је краљ Стефан Дечански коме је, према предању, свети Никола вратио вид, златом окитио цркву светог Николе у Барију. 

Обичај је да се уочи Светог Николе, у време празничног бденија, све лађе зауставе и баце сидра. У српском православљу слава Светог Николе пада у време Божићног поста па је обичај да се на славску трпезу износе посна јела.

Новости.рс 

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.