Вас, вође небеских војски, ми недостојни увек
молимо, да нас заштитите својим молитвама, као заклоном
крила своје бестелесне славе, чувајући нас који пред вама
падамо и усрдно вапијемо: избавите нас од беда као вође
небеских сила. (Тропар, глас 4)
Ангели Божји били су празновани од људи још из дубоке
старине. Но то празновање често се изметало у обожавање
ангела (IV Цар. 23, 5). Јеретици су свашта баснословили о
ангелима. Неки су од тих гледали у ангелима богове; други
и ако их не сматраху боговима називаху створитељима
васцелог видљивог света. Лаодикајски помесни сабор који
беше на 4 или 5 година пре I Васељ. Сабора, својим 35.
правилом одбаци поклоњење ангелима као боговима и установи
правилно поштовање ангела. У време пак Силвестра папе
римског и Александра патријарха александријског (из IV в.)
би установљен овај празник Архистратига Михаила и прочих
Сила небесних у месецу Новембру. Зашто баш у Новембру?
Зато што Новембар представља девети месец после месеца
Марта. У месецу Марту сматра се да је било створење света.
А девети месец после Марта узет је због 9 чинова
ангелских, који су најпре створени. Св. Дионисије
Ареопагит, ученик апостола Павла, онога апостола, који се
уздигао до у треће небо, описао је ових 9 чинова у књизи
„О небесној Јерархији". Ти чинови су следећи:
шестокрили Серафими, многоочити Херувими и богоносни
Престоли, Господства, Силе и Власти, Начала, Архангели и
Ангели. Војвода целе војске ангелске јесте архистратиг
Михаил. Када је сатана, Луцифер, отпао од Бога, и повукао
собом у пропаст један део ангела, тада је Михаил устао и
узвикнуо пред неотпалим ангелима: вонмемъ! станемъ добрэ,
станемъ со страхомъ! И све небесне војске верних ангела
громовито су запојале: свјат, свјат, свјат Господ Саваотъ
исполнъ небо и земля славы твојеја!! (Види о архангелу
Михаилу Ис. Навина 5, 13-15; св. Јуде 9.) Међу ангелима
влада савршено једномислије, једнодушност и љубав, а уз то
још и потпуна послушност нижих чинова вишим чиновима, и
свих укупно светој вољи Божјој. Сваки народ има свога
ангела хранитеља, а осим тога и сваки хришћанин има свога
ангела хранитеља. Треба се увек сећати да ма шта ми
чинили, јавно или тајно, чинимо у присуству свога ангела
хранитеља. А на дан Страшнога Суда сабраће се све огромно
мноштво ангела небесних светих око престола Христова, и
пред свима њима објавиће се дела, речи и помисли свакога
човека. Нека би нас Бог помиловао и спасао молитвама св.
архистратига Михаила и прочих небесних сила бестелесних.
Амин.
***
Да ангели Божји непрекидно опште са овим светом о томе
сведочи Св. Писмо јасно и непобитно. Које из Светога Писма
које из Св. Предања црква православна дознала је имена
седморице началника ангелских сила, и то: Михаила,
Гаврила, Рафаила, Урила, Салатила, Јегудила, Варахила (уз
то неки спомињу и осмог - Јеремила). Михаил на јеврејском
језику значи: ко је као Бог или ко је раван Богу? Св.
Михаил изображава се још од првих времена хришћанских као
војвода, који у десној руци држи копље, којим попире
Луцифера, сатану, а у левој палмову зелену гранчицу. На
врх копља има платнену пантљику са црвеним крстом.
Архангел Михаил сматра се нарочито чуварем вере
православне и борцем против јереси верских. Св. Гаврил
значи - муж Божји, или крепост Божја. Он је благовеститељ
тајни Божјих, нарочито тајне боговаплоћења, и свих осталих
тајни, које с оном стоје у вези. Изображава се: у десној
руци држи фењер са запаљеном свећом унутра, а у левој
огледало од зеленог камена јасписа. Огледало означава
премудрост Божју, као тајну скривену. Св. Рафаил значи -
исцелење Божје, или Бог исцелитељ (Тов. 3, 17; 12, 15.).
Изображава се: десном руком води Товију, који носи рибу
ухваћену у Тигру, а у левој држи алабастар лекарски. Св.
Урил - огањ или светлост Божја (III Јездра 3, 1; 5, 20).
Изображава се: десном руком држи мач против Персијанца, а
у левој пламен огњени. Св. Салатил значи молитвеник Божји
(III Јездра 5, 16). Изображава се са лицем и очима
погнутим, а руке држећи на прсима као на молитви. Св.
Јегудил - славитељ Бога. Изображава се: у десној руци држи
венац златан, а у левој трострук бич. Св. Варахил -
благослов Божји. Изображава се: носи у недрима руже беле.
Јеремил - узвишење Божје (III Јездра 4, 36). Поштује се
као внушитељ и побудитељ узвишених помисли, које човека
уздижу к Богу.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.