недеља, 05. април 2015.

Sočivo hrana za bogove

Kuhinjske tajne

Sočivo hrana za bogove


Sočivo je mahunarka koja potiče iz zapadne Azije, odakle je dovezena u Sredozemlje. Danas imamo dve glavne grupe različitih sorti sočiva: makrosočivo – veličina zrna je od šest do devet mm; gaji se uglavnom u Sredozemlju i u Americi; i mikrosočivo – mnogo manje semenke (dva do šest mm), obično je narandžaste ili crvene boje, raste uglavnom u Indiji i na Bliskom istoku.
Sočivo je veoma praktično za upotrebu, lako se priprema i odličan je izvor mnogih hranjivih materija. U prošlim vremenima je sočivo zauzimalo važno mesto u svakodnevnoj ishrani.
U Bibliji se spominje upotreba sočiva još za vreme starih patrijaraha, kada je Ezav prodao svoje prvenstvo bratu Jakovu za tanjir sočiva. Sočivo je takođe pronađeno u egipatskim piramidama. Bilo je tu pohranjeno kao hrana za mrtve faraone i za božanstva.
Ova mahunarka je poznata kao namirnica bogata energijom, i to najverovatnije zbog visoke koncentracije vitamina Be pomešanog sa ugljenim hidratima. Ta kombinacija čini sočivo idealnom namirnicom za fizički aktivne osobe kao što su sportisti i pešaci. Ugljeni hidrati iz sočiva se postepeno otpuštaju u krv posle obroka, zahvaljujući svom složenom sastavu i prisutnim vlaknima, tako da se čovek i nekoliko sati posle obroka još oseća snažnim. To je posebno važno za osobe koje povremeno imaju napade hipoglikemije.
Sočivo je bogato i mnogim mineralima, naročito gvožđem. Što se tiče belančevina, sadrži velike količine lizina koji nedostaje žitaricama, a siromašno je metioninom, triptofanom i cisteinom, kojima one obiluju. Zato je veoma dobro kombinovati sočivo sa različitim žitaricama u istom obroku, čime dobijamo odličan, sveukupan i uravnotežen sastav aminokiselina. Sočivo možete i klijati, što je veoma jednostavno kod te mahunarke, a time raste količina vitamina Ce, kao i vitamina Be grupe u njoj. Klice sočiva možete spremati u raznim jelima, u čorbama ili gulašima, a možete ih jesti i sirove, u salatama i sendvičima. Raskuvano crveno sočivo daje puniji ukus i gustoću raznim biljnim čorbama.
Brzi prilog sa sočivom. Kada vam red graška i red pasulja dosadi, napravite sočivo. Izdašno i ukusno jelo biće za 20 minuta na vašem stolu. Sastojci za četiri osobe: dva crna luka (još lepše je ako imate crveni), dva čena belog luka, manja zimska šargarepa, tri kašike maslinovog ulja, oko 500 g svežeg sočiva, 300 g pečenih crvenih paprika, po ukusu začini (biber, so , origano), po ukusu narendanog tvrdog sira. Priprema: crni i beli luk očistite, fino isecite i propržite na ulju. Šargarepu očistite i isecite na kockice, pa dodajte luku. Kuvano sočivo i papriku dodajte u već prethodno propržene sastojke, promešajte i na tihoj vatri lagano dinstajte (oko 15 minuta). Začinite po ukusu. Kada je gotovo, odmah servirajte sa narendanim sirom.
Posluživanje: prilog odlično ide uz sve vrste mesa.
Salata od sočiva. Sastojci: dve šolje sočiva, voda, so, maslinovo ulje, sirće, biber. Priprema: skuvati sočivo u vodi uz dodatak soli.
Kad je sočivo gotovo, odliti višak vode (malo vode ostaviti), začiniti maslinovim uljem,sirćetom,biberomi po potrebi još posoliti. Posluživanje: po želji može se naseckati kisela paprika ili dodati kuvan kukuruz.

Politika rs

Нема коментара:

Постави коментар