Pravoslavni vernici danas obeležavaju Pobusani ponedeljak, prvi posle Vaskrsa kada se molitveno pominju preminuli i izlazi na groblja.
U narodu je taj dan poznat i kao Vaskrs za mrtve, a običaj je da se uređuju grobovi, zasađuju buseni cveća i trave pa otuda i naziv za ovaj praznik kada se sa pokojnim precima deli vaskršnja radost.
U pravoslavlju je to prvi dan posle Svetle nedelje, tokom koje nije bilo pomena ili parastosa, kada se ponovo pominju mrtvi, "pobusavaju" grobovi i posebno boje jaja za pokoj duša umrlih.
Običaj je da se jaja stavljaju na grobove uz praznični pozdrav: „Hristos voskrese", a u nekim krajevima u Srbiji organizuju se i litije za umrle i poštuju običaji kao i na zadušnice.
Običaj obeležavanja Pobusanog ponedeljka verovatno je kod Srba preuzet od Rusa, kod kojih se zove Radonjica.
Vuk Stefanović Karadžić u svojim zapisima ovaj dan pominje pod nazivom ružičalo, koji se i dalje koristi u nekim krajevima Srbije.
+++
Побусани
понедељак је први дан после Томине недеље, или девети дан од васкрсења
Христовог. Он спада у ред оних дана које је света Црква одредила за помињање и
молитве за умрле наше сроднике, а који су у нашем народу познати као ЗАДУШНИЦЕ,
тј. дани када се врше посебне молитве за упокојење душа наших умрлих (уснулих)
сродника.
Овaj
дан који се у нашем народу назива ПОБУСАНИ ПОНЕДЕЉАК треба одмах рећи да се
тај дан држи као дан мртвих чисто по народном предању, јер црквене књиге и
прописи о томе не говоре. Чак и у самом народу постоје велике разлике по питању
Побусаног понедељника. У неким крајевима се држи и поштује, а у некима не. Овај
обичај најпре је настао у крилу руске цркве, одакле је, вероватно, дошао и к
нама. Иначе, мољење за умрле наше сроднике на тај дан врши се тако што се тога
дана после Литургије иде на гробље, где се над гробовима врши литија (мали
помен) за умрле и преливају гробови, као и на задушнице. У неким крајевима за
прекаду гробова тога дана позивају свештеника, а у другим - то обављају сами
сродници, јер у Типику и Цветном Триоду нема помена ни прописа да тога, па ни
идућих дана, бивају молитве и помени за умрле.
Па
ипак, иако то у књигама не пише, постоје озбиљни разлози који оправдавају ово
народно предање и традицију мољења за умрле на Побусани понедељак. Ти разлози
су следећи:
1)
У служби Томине недеље, поред главне теме како се апостол Тома уверио у
васкрсење Христово, спомиње се и славни силазак Исуса Христа у ад (величаније),
где је умрлима објавио своју победу над грехом и смрћу и своје вечно прослављење
(I Петр, 3,18 -19);
2)
да би се радост васкрсења објавила и поделила са умрлима;
3)
мољењима за умрле нема места у Великој и Светлој седмици (тачније: од Лазареве
суботе до Томине недеље, сем ако падне 40-тодневни парастос), која иза тога
опет почињу од понедељника Томине недеље сагласно прописима Типика.
Вук
Караџић у своме речнику каже да се код Срба овај понедељак зове „Ружичало“ или „Побусани
понедељак“ и да људи тога дана иду пре подне на гробље, врше обнову – уређење (=побусавање)
гробова, на које засађују ново цвеће (=руже, отуда - ружичало), деле за душу, а
свештеници читају молитве за мртве. Обично се, поред остале хране, за „делење
за душу“ износе и фарбана (црвена) васкршња јаја, која се туцају о споменик а
умрли поздрављају са: Христос васкрсе!
Овим
предивним црквено-народним обичајем, који је освештан вековним предањем, ми пре
свега исказујемо своју љубав, поштовање и пијетет према својим умрлим
сродницима (родитељима), са којима желимо да поделимо радост васкрсења
Христовог, радост победе над смрћу. Исто тако ми тиме исповедамо своју
православну веру у вечни живот и у наше опште васкрсење, јер верујемо свему
ономе што су божанска уста Христова о томе изговорила, а Еванђелисти записали.
Тако, Христос је рекао једном приликом: „Ко држи реч моју, неће видети смрти до
века“, што значи када тело умре, душа правог хришћанина остаје нетакнута смрћу.
Или опет: „Ко верује у мене ако и умре (читај: телесно) живеће“. Па онда реч
коју је Господ упутио Јеврејима, а која у њихову главу није могла да се смести:
„Авраам, отац ваш, био је рад да види дан мој; и виде и обрадова се“ (Јн.
8,56). Може ли мртвац видети? Наравно да не може. Само жив човек може видети и
радовати се. Јер Бог наш није Бог мртвих него Бог живих. Значи праотац Авраам
жив је, иако је умро на хиљаде година пре Христа. А ако је Авраам жив, живи су
и сви остали праоци, пророци и праведници. Живи су и апостоли и еванђелисти,
светитељи и мученици; жива је Пресвета Мајка Божија и свети Јован Крститељ.
Живи су и сви они који су крштени у име Оца и Сина и Светога Духа и који се
потом трудише да живе по вери отаца наших. Живи су и сви наши умрли сродници
који у Бога вероваше, часним Крстом се крстише, и животом својим своју веру
сведочише. Свима њима ми на Побусани понедељак довикујемо сверадосни поздрав: „Христос
Васкрсе“ и чини нам се да из гробова до наших срца (ако не до ушију) допире
потврдни отпоздрав: „Ваистину Васкрсе“.
Останите
у васкрсној радости.
Из
књиге „Практична веронаука“
+++
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.