Naš etnolog objašnjava: Sve što niste znali o Svetom Nikoli i slavskim običajima
102818_sv-nikola-foto-galerija-matice-srpske
Sveti Nikola Čudotvorac izuzetno je poštovan
svetitelj u srpskom narodu i najčešća porodična slava. Kao porodična
slava se slavi najverovatnije od najranijih dana primanja hrišćanstva,
ali evidentno je od 13. veka i reformi koje je u srpskom pravoslavlju
sproveo Sveti Sava.
U Srbiji mu je je posvećeno oko 1.120 crkava, i sa crkvama
posvećenim Letnjem sv. Nikoli (Prenos moštiju sv. o. Nikolaja, 9/22.
maj) oko 1.311 crkava, te je po broju hramova njemu podignutih na drugom
mestu kod pravoslavnih Srba.
Brojnost porodičnih slava posvećenih
sv. Nikoli upravo ima korene u brojnosti hramovnih slava posvećenih
ovom svetitelju. Odnosno da su se porodice u toku migracionih strujanja
opredeljivale da slave svetitelja kojem je bio posvećen i hram u
zavičaju i stoga su i slavili praznik koji ih je povezivao sa matičnim
predelom iz koga su poticali jer je u matici hram ujedno bio i druga
kuća, a svetac kome je hram posvećen je bio zaštitnik tih porodica.
Porodična slava je religijski i društveni praznik porodice koju
obeležava okupljanje porodice i najbližih prijatelja i familije. To je
bila odlika u prošlosti, ali i danas. Jedinstvenog obrasca nema, jer u
različiti krajevima Srbije postoje različiti obrasci slavskih obreda,
iako je crkva propisala kako se slavi slava.
Uglavnom se
proslavljala u domaćinstvima uz molitvu i zdravice, „lomljenje“, sečenje
slavskog kolača, zavisno od krajeva i nasleđa – od jednog pripremljenog
kolača pa do četiri namenjenih za svaki dan koji se slavi : uoči slave
(navečerje, zasluga, uoči slave), dan praznika, sutra dan – paterice,
okrilje.
Jedan se kolač nosio u crkvu na dan praznika i tamo sekao
sa sveštenikom. U nekom krajevima Srbije to je činio domaćin sa bliskim
komšijom kojeg za tu priliku naziva negde pop (naselja oko Vladičinog
Hana, Vranja, kolačar (južna i jugozapadna Šumadija) ili komšija
(okolina Kuševca). Uz slavski kolač žito je ređe pripremano. Slavska
sveća je paljena do podne, a na kolač se stavljala trokraka mala sveća
(južni i jugozapadni delovi Srbije).
Foto:
Slavska trpeza je uvek bila bogata, ali su se pripremala posna
jela shodno statusu domaćinstva. Domaćini su nabavljali ribu, dok su
domaćice pripremale svu ostalu hranu. Retko se dešavalo da neko
pripremi mrsnu hranu za sv. Nikolu. Gosti su donosili skromne darove
(jabuka, cveće, šećer, ratluk). Ipak, utisak je da se i u prošlosti
hrana za slavsku gozbu pripremala raskošno, naravno shodno prilikama i
vremenima (rat, gladne godine i sl.).
POŠTOVAN U SRBA
U
srpskom narodu se veoma poštuje i kult posvećen sv. Nikoli je veoma
živ. Kako se sv. Nikola smatra zaštitnikom trgovaca i sirotinje sačuvane
su brojne legende o njegovim plemenitim delima. Posebno je čuveno
njegovo milosrđe prema sirotinji. Jedna od najpoznatijih priča je da je
svakog decembra biskup Nikola svoju godišnju zaradu davao siromašnim
porodicama. Iz toga se stvorio mit i o tri zlatne kugle koje sv. Nikola
ubacuje u kuće najsiromašnijih u vreme kada ga slave, 6/19. decembra. U
narodu se smatra da je zaštitnik putnika i sirotinje. Kao svoju slavu
proslavljaju ga rotarijanci. Crkva proslavlja i prenos njegovih moštiju
iz Mira, u Likiji, u italijanski grad Bari pod nazivom Mladi (ili
Letnji) Sveti Nikolaj Čudotvorac Mirlikijski. Stoga oni koji slave
Nikoljdan preslavljaju Mladog ili Letnjeg Nikolaja. Dešava se da
ukoliko otac deli slavu na sinove jedan uzme za krsnu slavu zimskog
Svetog Nikolaja a drugi Letnjeg, kako bi mogli da se o slavi uzajamno
posećuju. U zapadnoj Srbiji proslavlja se i Nikoljsko lice, nedelju dana
po Svetom Nikolaju, u isti dan i toga dana domaćica uz svečani ručak
iznosi na trpezu i polovinu slavskog kolača sačuvanog za taj dan. Ovaj
dan se proslavlja u porodičnom krugu bez gostiju.
DEDA MRAZ
Foto:
Prerušavanje u lik Nikole slično je tradicionalnom liku dedice koji se javlja na širem području Balkana. Ogrnut
je krznenim kaputom ili opaklijom okrenutim naopako, nosi jedno zvono
okačeno o vrat, oko struka vise praporci ili manja zvona i klepetuše,
ispod opaklije je u čojanom odelu, ima tkanu torbu sa slatkišima kao
darovima za decu i štap kojim s vremena na vreme zamahuje kada uđe u
kuću. Glava mu je prekrivena šubarom, a lice nagaravljeno, neki put i
narumenjeno, sa bradom i brkovima od kučine ili vate. Iz ovog lika
verovatno se kasnije razvila predstava o Božić Bati i Deda Mrazu.
DAREŽLJIV PREMA DECI
Početkom 20. veka u gradskim sredinama u Srbiji se ustalio
običaj da se deca daruju o svetom Nikoli. Deca su uoči praznika
ostavljala u prozor dobro očišćene cipele a ujutro su nalazila
poklone. Verovalo se da ih je Sveti Nikola darivao. U naseljima
Vojvodine, do Drugog svetskog rata ulicama je išao maskirani lik, ogrnut
bundašem, sa šubarom na glavi i bradom od kučine,
štapom u jednoj ruci i tkanom torbom o ramenu, te je ulazio u
kuće gde ima dece i darivao ih slatkišima i voćem.
KO JE BIO
Sveti Nikolaj Čudotvorac
izuzetno je poštovan svetitelj u srpskom narodu i najčešća porodična
slava. Poreklom je iz grada Patare, iz Likije. Njegovi roditelji, otac
Teofan i majka Nona, bili su pobožni ljudi.
Nikolaj/Nikola je bio
sin jedinac. Njegovo ime znači pobednik naroda, a on se, vođen Božjom
promišlju i zakonima, u skladu sa njime pokazao kao apsolutni pobednik
nad zlom. U srpskom narodu se veoma poštuje i kult posvećen sv. Nikoli
je veoma živ, a takođe, ustanovljen praznik ovom svetitelju svetkuje se
u celom hrišćanskom svetu.
Na početku je Nikolaja Čudotvorca o
duhovnom životu i hrišćanskoj veri podučavao njegov stric Nikolaj,
episkop patarski, pa su se zajedno i zamonašili u manastiru Novi Sion.
Nakon što su mu roditelji preminuli, razdelio je sav imetak sirotinji i
postao sveštenik u svom rodnom gradu Patari.
Bio je milosrdan i skroman
po prirodi, te se povukao u samoću u nameri da ostatak života provede u
molitvi, potpuno okrenut Bogu. Međutim, javio mu se tada glas Gospodnji
koji je od njega zatražio da se među narodom podvizuje. Posle tog
iskustva Nikolaj se vratio među svet i nedugo potom postao arhiepiskop
grada Mira u Likiji, pa je stoga poznat i kao episkop mirlikijski.
Svetog
Nikolaja Čudotvorca je narod još za života proglasio svetiteljem. Bio
je izuzetno istinoljubiv, veliki borac za pravdu i milosrdan. Ko god mu
je zatražio pomoć, on mu je nije uskratio. Spasavao je mnoge od bolesti i
sigurne smrti, pružao je utehu i utočište siromašnima i nemoćnima.
Zabeleženo je da mu je lice uvek izgledalo kao da iz njega isijava neka
naročita svetlost.
Sveti Nikolaj, odnosno Sveti Nikola, pre svega
je uspostavljen kao zaštitnik moreplovaca. Veruje se da rukovodi svim
vodama na svetu, te da spašava ljude od nesreća i brodoloma. Mnogi se
moreplovci pomole Svetom Nikoli pre nego što se otisnu na putovanje.
OBIČAJI
Foto:
Za Svetog se Nikolu ne vezuje dovoljan broj lokalnih običaja i
verovanja u odnosu na činjenicu da je u Srba Nikoljdan najveće i najšire
rasprostranjeno krsno ime. Mnogi ga svetkuju isključivo prema osnovnim
načelima pripreme slave. Uglavnom su zabeležena verovanja žena i molitve
koje mu upućuju na ovaj veliki praznik – nerotkinje upravo njega mole
za porod, ponegde je zabranjeno obavljanje takozvanih ženskih ručnih
radova.
Osim što se praznuje kao najveće srpsko krsno ime, Sveti
Nikolaj Čudotvorac takođe je esnafska slava, odnosno zaštitnik zanata
lađara, splavara, ribara i vodeničara. Zbog toga se još naziva vodena
slava. Takođe se u narodu smatra da je zaštitnik putnika i sirotinje.
Dešava
se da ukoliko otac deli slavu na sinove jedan uzme za krsnu slavu
zimskog Svetog Nikolaja, a drugi Letnjeg, kako bi mogli da se o slavi
uzajamno posećuju. U zapadnoj Srbiji proslavlja se i Nikoljsko lice,
nedelju dana po Svetom Nikolaju, u isti dan i toga dana domaćica uz
svečani ručak iznosi na trpezu i polovinu slavskog kolača sačuvanog za
taj dan. Ovaj dan se proslavlja u porodičnom krugu bez gostiju.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.