Da li je ovako jedno
pitanje opravdano, da li je danas aktuelno, ili je uvek takvo bilo? Šta
znači uopšte voleti? Pojam ljubavi – davno nekada, juče, danas?
„Srećan je onaj koji ume da voli”
Herman Hese
Herman Hese
Sve što živi / neki ožiljak
ima / beleg u detinjstva /
nezaraso čir
Sergej Jesenjin
Sergej Jesenjin
Pretpostavljam da je u vekovima relativno
stabilne patrijarhalne porodice, podržavane i od crkve i od države (reč
je o zapadnoevropskoj, hrišćanskoj civilizaciji), pojam ljubavi bio
relativizovan, s obzirom da se do braka dolazilo pogodbom, voljom i
izborom roditelja, ređe otmicom ili, retko, zbilja ljubavlju, odnosno
zaljubljivanjem (što je pre ostavljeno dobroj literaturi nego
svakodnevnoj praksi). Patrijarhalna porodica (i ona balkanska) rađala je
više dece koja su se od strane roditelja, uglavnom, podjednako volela,
sa namerom da ih što ranije osposobe za samostalan život, kao uslov
stvaranja nove porodice. Za razliku od ovako pretpostavljene,
viševekovne patrijarhalne porodice, već od početka XX veka u Evropi,
znatno sporije na Balkanu, patrijarhat – pod kojim treba razumeti oblik
rodovske zajednice u kome preovlađuje očevo pravo, više ili manje
potčinjen položaj žene, slaba individualizacija pojedinca, moć
hrišćanske crkve (korisno upotrebljena na širenje „blage vesti” Isusovog
učenja, ili zloupotrebljavana putem papocezarizma na Zapadu i
cezaropapizma na Istoku) – najpre je sporo, a onda sve brže iščezavala.
Bračni odnosi, dugo vremena, crkveno blagosiljani i građanski
ozakonjeni, zamenjuju se vanbračnim odnosima sa ili bez dece, čestim
razvodima već sklopljenih brakova, promiskuitetnim ponašanjem muškarca i
žene (hedonistički tip življenja), sve češće svedenim na prolazne veze
uspostavljene površnim poznanstvima, materijalnom koristi, emotivnom
hladnoćom ili ravnodušnošću.
Kako u ovakvom jednom društvenom poretku,
zasnovanom prvenstveno na potrošačkom mentalitetu, sumnjivom sticanju
materijalnog imetka, praćeno sve primetnijim egocentrizmom, ali onda
(što nikako nije na poslednjem mestu) sve bržim gubitkom religiozne
potrebe življenja, odnosno preovladavanjem ateističkog ili ravnodušnog
pogleda na veru (konkretno u zapadnoevropskoj civilizaciji, hrišćansku
veru) – govoriti o ljubavi među ljudima, među polovima, među narodima,
ljubavi u porodici!
Eto mogućeg, prvog odgovora na bolno i sve
češće današnje pitanje: zašto je ljudima teško da vole? Odgovor glasi:
jednostavno zato što nisu bili voljeni! Ako je tačno – što potvrđuje
većina psihologa danas – da je dete „upijajući um”, što znači da se
glavne odlike budućeg karaktera obrazuju najkasnije do kraja pete godine
života deteta, onda je odlučujuće za budući čovekov erotsko-seksualni
odnos da li je i koliko je ono voljeno od jednog ili (srećom) od oba
roditelja. Razume se da je glavni uslov da roditelji zavole dete, njihov
sopstveni odnos u ljubavi. Česte nesuglasice u braku, otvorene svađe i
preljube, agresivna potreba jednog ili drugog bračnog partnera da vlada
onim drugim – „Ako me voliš, ispunjavaj moju volju” – otvoreno
ucenjivanje dece, kao i nevidljiva ili vidljiva borba partnera oko
pridobijanja deteta za sebe, i na kraju (ili već na početku braka, kada
se dete već rodilo) rastava braka – kako iz sveg ovog emotivnog i
kognitivnog haosa među roditeljima, naučiti dete da voli! Koga da voli?
Valjda najpre svoje roditelje, a onda u toku života bračnog partnera,
prijatelja, svoj narod, svoju profesiju.
Bojim se da je većina današnjih mladih u
zapadnom svetu (kao i kod nas) emotivno do te mere nezrela da je
patološka potreba za nekom zavisnošću (alkohol, droga, tablete,
televizija, internet, hrana, preteran rad, seksualno menjanje partnera
bez ljubavi, novac, potreba za diktatorom itd.) skoro u potpunosti
zamenila potrebu borbe za nezavisnošću. Jedan od glavnih strahova mladih
danas, emotivan je strah od vezivanja za partnera suprotnog pola (da li
je i to razlog za češće vezivanje za partnera istog pola?). Zašto je
tako? Čest razlog je tragično iskustvo mladih sa sopstvenim roditeljima,
najpre zaljubljenošću emotivno vezanih jedan za drugog, a onda,
gubljenjem zaljubljenosti (koja nije prešla u ljubav) rastavljanje
braka, često u međusobnoj mržnji. Umesto, dakle, prirodnog vezivanja, a
onda i prirodne zavisnosti od partnera drugog pola koji se voli (tada se
ne postavlja pitanje zavisnosti ili nezavisnosti!), patološka zavisnost
prenosi se na pogrešne i opasne objekte, kao što su, već pominjani,
droga alkohol i sl
ično. Inteligentni mladi ljudi uočavaju još
jednu pogubnost u bračnim odnosima svojih roditelja: agresivna želja za
vladanjem i pokoravanjem onog drugog partnera, ali onda i deteta! Zašto
bi onda mladi ljudi danas uopšte stupali u bračni odnos kada im preti
opasnost od pogrešnog emotivnog vezivanja (sa težnjom razočaranja zbog
prevelikih očekivanja, koja – razočaranja mogu dovesti do depresije i
samoubistva, ali i osvetoljubivog promiskuiteta), a onda i ropske
zavisnosti od „jačeg” u braku!
Odlomak iz knjige Vladete Jerotića “O ljubavi”
Izdavač Zadužbina Vladete Jerotića (objavljeno uz dozvolu izdavača).
Izvor Detinjarije.com
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.