Buda je rekao da je patnja pokretač čovjeka. Međutim, razmislimo li malo pažljivije, vidjet ćemo da patnja nije nužan aspekt ljudske egzistencije. Većina zapadnjaka je iznenađena dubokim razumijevanjem ljudske patnje kakvo pruža istočnjačka misao, kao i njenom sposobnošću da potakne traganje za odgovorom na najdubljem duhovnom nivou. U vezi s tim postoji jedna priča koja opisuje život Bude…
Prilikom njegovog rođenja prorečeno je
da će dijete postati ili veliki svetac ili moćni kralj. Njegov otac,
želeći imati dostojnog prijestolonasljednika, uredio je za njegov odgoj
vrlo luksuznu palaču skrivenu u planinama Himalaya, kako bi ga zaštitio
od dodira sa stvarnim svijetom. Međutim, jednog je dana Buddha napustio
palaču i pošao prema najbližem velikom gradu. Na putu se susreo
s patnjom i to ga je nagnalo da odgovor potraži na duhovnoj razini.
Prvo je ugledao čovjeka koji je patio od
bolesti, zatim iscrpljenog starca, potom čovjeka koji je umirao izmučen
bolovima, te napokon ženu u porođajnim mukama. Drugim riječima,
vidio je bolest, starost, smrt i rođenje, ono o čemu nikad nije
razmišljao u svom idiličnom, zlatnom kavezu. Uvidio je da su to najveći
problemi ljudske egzistencije i odlučio napustiti materijalni život
stupajući na stazu vječnosti.
Možda to nije lako shvatiti u
svakodnevnom životu, ali ti su problemi, zapravo, stanice kroz koje vlak
našeg života mora proći. Što god da učinimo na materijalnom planu, ne
možemo ih zaobići. Ne dajući rješenje, materijalni napredak je poput
bezumne pomoći koju neupućena osoba pruža bolesniku. Zamislite da uđete u
sobu u kojoj leži čovjek na smrt bolestan od raka, a vi mu pokušate
pomoći pomičući njegov krevet do prozora.
Da bi se pristupilo rješavanju problema
neophodno je imati znanje. Onaj tko želi pomoći osobi povrijeđenoj u
prometnoj nesreći mora, da je ne bi usmrtio, poznavati prvu
pomoć. Polazna točka znanja je razumijevanje tko smo mi. Samo
zahvaljujući masovnoj materijalističkoj propagandi, naučeni smo misliti
da smo mi ovo fizičko tijelo i da se naše potrebe mogu zadovoljiti
ugađajući mu. U Bhagavad-giti je rečeno da mi ne umiremo sa smrću
tijela, jer mi nismo ovo tijelo već životna sila unutar njega. Život
nije proizvod kemikalija. Možemo kombinirati čitavo mnoštvo mrtvih
čestica da bi sastavili komplicirani stroj, međutim on nikada neće
manifestirati simptome života i svijesti. Njegovanjem duhovnog znanja i
načina života, moguće je dostići razinu postojanja na kojoj
materijalna patnja nema nikakvog utjecaja.
Bijeg od stvarnosti?
Neki će reći da je to zatvaranje očiju i
bijeg od stvarnosti, ali zatvarajući oči pred spiritualnom dimenzijom,
pravi ”bjegunci” su, ustvari, materijalisti. Oni koji razumiju
spiritualnu dimenziju i koji su oslobođeni neznanja znaju kako treba
postupiti, budući da je neznanje uzrok patnji. Razumijevajući svoj pravi
identitet i živeći s njime u skladu sa zakonima prirode, možemo voditi
duhovno obogaćeni život. To nije samo mašta, već opipljiva činjenica.
Želio bih ilustrirati tvrdnju da
je neznanje uzrok patnje i da buđenje iz tog stanja donosi
oslobođenje. Zamislite da se nalazile na cesti, u Indiji. Spušta se
mrak. Najednom, ugledale zmiju. Prestrašite se, počnete se znojiti,
misliti o neumitnoj smrti, ne usuđujete se učiniti ni jedan pokret.
Zatim, kad svane jutro, shvatite da je vaša “zmija” bila samo jedna
grana. Slično tome, ljudi su nerazumni kad poistovjećuju svoje vječno
biće s prolaznim, materijalnim tijelom, zbog čega su uvijek iznova žrtve
fizičke patnje. Transcendirajući svoje neznanje, zreo se čovjek odnosi
prema neizbježnim patnjama materijalne egzistencije poput odraslog
djeteta kojemu se više ne čini da se ruši čitav svijet kad mačka napadne
njegovog dragog krpenog psića.
Međutim, postoji i druga dimenzija na
kojoj netko tko već njeguje vječni, duhovni život “odživi”
ovaj materijalni život jednom zauvijek. Ljudski oblik života je
jedinstvena prilika za samospoznaju. Tijelo je poput čamca, upute
drevnog znanja su kao povoljni vjetrovi, a osoba koja je već dostigla
razinu duhovnog života nalikuje kormilaru. Koristeći sve prilike koje
život pruža, takva osoba može prijeći ocean rađanja i umiranja i vratiti
se vječnoj, duhovnoj atmosferi.
Sacinandana Swami
Izvor http://atma.hr/
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.