уторак, 15. април 2014.

SVETI HLEB - PRIPREMA PROSFORE



Pre nego što se počene sa pripremom prosfore, mora se imati na umu namena prosfore. Sama reč PROSGORA znači prinošenje, ona će posle pretvaranja darova na svetoj Liturgiji postati Telo Hristovo. Za pripremanje prosfore koriste se posebne posude u kojima se ništa drugo ne sprema.
Pre same pripreme obavlja se molitveno pravilo Svetog Serafima Sarovskog i to :
Trisveto…. Oče naš, Bogorodice Djevo, Simvol vere, Pedeseti Psalam.

Rastvoriti kvasac u pola šolje mlake vode. U jednu čistu vanglu staviti brašno u zavisnosti kolika želimo da nam bude prosfora. U sredini se napravi malo udubljenje. U njega se stavi malo soli i rastvoreni kvasac, a zatim se dodaje još vode, vodeći računa da testo bude dovoljno čvrsto. Nakon toga treba dobro zamesiti testo da bude čvrsto.
Uz sve ovo obavezno ide molitva i pevanje duhovnih pesama, ovo je sastavni deo recepta.
Kad se zamesi testo podeli se na dva ravna dela, oblikuje se u loptu(krug). U čist pleh samo za prosfore pospe se brašnom i stavlja se jedna preko druge lopte i u sredinu se utisne pečat. Pečat treba jako da se pritisne da bi se dobro video.
Treba napomenuti da pleh u kome će se peći prosfora mora biti veći od količine testa, jer će prosfora „nadoći“.
Kada je pečat utisnut, pleh se prekrije i čeka se oko pola sata da nadođe. Peče se na tihoj vatri oko dvadeset minuta.

Na kraju treba napomenuti da prosfore ne može svako da priprema. Za to je potreban blagoslov od sveštenika. Ako ženska osoba sprema prosfore, ona mora biti u posebnom duhovnom i telesnom stanju. Obično prosfore spremaju žene koje nemaju telesne odnose sa muževima i koje viđe nemaju menstrualne cikluse. Ako u parohiji sveštenik ne može da nađe osobu adekvatnu za ovo sveto poslušanje, sveštenik sam sprema prosfore.


  


Evo recepta,sveštenik već dugo tako mesi-odlična je!

Potrebno je pridržavati se mera:
400gr brašna
200gr vode
-uvek ide na količinu brašna,polovina vode
malo pakovanje kvasca podeliti na deset delova i uzeti samo jedan deo za prosforu(znači jednu desetinu)
kvasac posebno zamesiti u šolji sa malo brašna-da naraste
onda se sve to fino zamesi.
-napomenula bih,da zbog male količine vode,treba malo više veštine da se dobro zamesi ali ne odustajte,jer su odlične.

Kada se zamesi testo,ono se natire dok ne postane dovoljno čvrsto, i deli se na dve lopte
svaka se stavi u posebnu kesicu za zamrzivače,jer početnik kada mesi ide mu malo sporije,pa da se testo ne osuši.
Onda se kuglice razviju ili oklagijom ili rukama u širinu malo veću nego što je pečat,
pleh podmazati voskom
jedna razvijena kugla se stavi u pleh,pokvasi se vodom
na nju se stavlja druga razmešena kugla
i na kraju tek dolazi pečat kojeg treba snažno utisnuti na prosforu
Sačekati ne više od tri minuta i ubaciti prosforu u rernu zagrejanu na 200-250 i tako je peći 20 do 30 minuta zavisno od veličine.
Napomena:
Vrlo je bitno da ako električni šporet ima otvorene grejače,prosforu peći tako što se u šporet stavi jedan pleh a prosfora ispod njega da bude zaštićena od grejača.

Ako imate nekoga u Grčkoj ili nekoga ko tamo često ide,lepo je da vam donese čudesni kvas koji se pravi na Svetoj Gori kao i u Crkvama u Grčkoj na Veliku Subotu :) 

I naravno,ne može svako mesiti,samo uz blagoslov i to se zna ko i kako,kao što je rekao otac Bane.
Svako dobro!

Izvor  http://www.pouke.org/verujem/


BOŽANSKI GLAS UMIRUĆOJ  DEVOJCI

Razbolela sam se od zapaljenja pluća i već sam bila blizu smrti. U 
predsmrtnoj agoniji, u polusvsnom stanju, kroz mene prolete misao
: ,, Gospode, šta da uradim da ozdravim?" Do tada, vera mi je bila strana.
 Međutim, jasno sam čula glas: - Popij svete vode, pojedi prosfore i veruj u 
mene. Nisam nikada čula za reč ,,prosfora", ali sam je dobro zapamtila. 
Pozvala sam mamu i zamolila je da mi donese svete vode i prosfore. 
Začuđena mojom molbom, majka reče: ,,Ti zaista umireš, čim tražiš svete 
vode i prosfore". Istog časa je ispunila moju želju i ja sam sa bolnim 
naprezanjem progutala gutljaj vode i parčence prosfore. Odmah posle toga 
sam usnula i dugo spavala. Probudih se zdrava. Od tada se moj život izmenio.
 Sada živim sa verom. U veri u Gospoda vaspitavam i svoju decu.

 izvor http://www.pakibitija.com/

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.