21. jun je prvi dan leta ili letnja dugodnevica. Ovo
je dan koji se kroz istoriju čovečanstva u raznim kulturama proslavljao
kao praznik Sunca (s obzirom na to da je danas najsunčaniji dan u
godini) :) Zato ću danas posvetiti koji minut da napišem kako se gde
proslavljao ovaj sunčani praznik, verovanja i simbolika.
Dok
je čovek još živeo u harminiji sa prirodom, pre tehnološke ere, svi
prirodni fenomeni, prekretnice i sl. slavili su se kao najveći praznici
(meni se lično ovo sviđa mnogo više nego slavljenje raznoraznih verskih
praznika, ali o tome neću danas). S praktične strane dugodnevica je bila
orijentir za organizovanje sađenja i žetve. Takođe pored prolećne
ravnodnevice, letnja je važila za jedan od tradicionalnih i popularnih
perioda za venčanje.
U drevnoj Kini, prvi dan
leta slavio se u čast zemlje, ženstvenosti i ‘jin’ sile, dok je zimska
kratkodnevica bila praznik raja, muževnosti i ‘jan’ energije. Širom
Evrope paganski narodi su za vreme letnje dugodnevice organizovale
festivale i veselja. U drevnoj Galiji se priređivala Eponina gozba u
čast istoimene boginje, zaštitnice konja i plodnosti. U germanskim i
keltskim plemenima, pagani su slavili dugodnevicu ogromnom logorskom
vatrom. Kada se hrišćanstvo proširilo Evropom i ostatkom sveta, mnogi
rituali su usvojeni i transformisani. U Skandinaviji letnja dugodnevica
se održala i dalje, ali malo preobražena u dan Svetog Jovana, koji je
zamenio paganske bogove.
Plemena Severne
Amerike praktikovala su ritualne plesove u čast Sunca. Jedan od
najpoznatijih naroda severno-američkih Indijanaca nastanjen u području
između reka Mississipi i Missouri je Sioux. Njihovi spektakularni
plemenski plesovi su veoma poznati u svetu. Ritual je podrazumevao
pripremu ogoljenog drveta, koja je predstavljala vezu između neba (raja)
i zemlje. Oko drveta bi se u krug postavili vigvami (indijanski šatori)
koji su predstavljali kosmos. Učesnici rituala su se uzdržavali do
hrane i pića za vreme trajanja plesa, a tela su šarali simboličnim
bojama.
Stari Sloveni su prvi dan leta
slavili pod nazivom Kapalo ili Kupalo, bog leta, voća i cveća. Na ovaj
dan praktikovalo se ritualno kupanje, i a lutka nazvana Kupalo ritualno
se spaljivala ili bacala u vodu. Kasnije je ovaj praznik u Rusiji postao
praznik Ivana Kupale, odnosno dan svetog Jovana, slično kao u
Skandinaviji. Kupalo je zapravo zreli Jarilo (bog plodnosti i
vegetacije), a Jarilo dolazi na svet svakog proleća. U leto se pretvara u
Kupala, kada se njemu u slavu i priređuju slavlja. Ljudi mu zahvaljuju
na poseti ovog sveta, i sreći koju je doneo. Pevaju se pesme bi Jarilo
ponovo došao naredne godine. U trenutku letnje dugodnevice već je pola
godine prošlo, ostalo je još nekoliko blagorodnih meseci, a onda dolazi
zima, vreme prelepe boginje smrti i zime – Morane.
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.