Sposobnost izražavanja i kontrolisanja
vlastitih emocija je vrlo važna, uključujući i razumijevanje, tumačenje i
reagovanje na tuđe emocije.
Zamislite svijet u kojem ne biste mogli da prepoznate kada je vaš prijatelj tužan ili kada je vaš kolega ljut. To su sve situacije u kojima nam je ispravno razumijevanje i reagovanje na tuđe emocije vrlo važno.
Psiholozi ove sposobnosti razumijevanja i reagovanja na emocije nazivaju emocionalnom inteligencijom, a neki stručnjaci čak sugerišu da je ona mnogo važnija od samog koeficijenta inteligencije, naročito u poslovnom svijetu. Naime, istraživanja pokazuju da su osobe s većom emocionalnom inteligencijom obično puno uspješnije od osoba kod kojih ove osobine nisu razvijene.
Što je emocionalna inteligencija?
Emocionalna inteligencija se odnosi na sposobnost da percipiramo, kontrolišemo i vrednujemo emocije. Neki naučnici smatraju da se emocionalna inteligencija može naučiti i ojačati, dok drugi tvrde da je to urođena osobina.Godine 1990. Peter Salovey i John D. Mayer, vodeći naučnici u području emocionalne inteligencije, u svom utjicajnom članku “Emocionalna inteligencija” definisali su ovu sposobnost kao “sposobnost uočavanja, procjene i izražavanja emocija; sposobnost pristupa i/ili priziva osjećaja kad oni olakšavaju razmišljanje; sposobnost razumijevanja emocija i emocionalnih spoznaja, te sposobnost regulacije emocija u svrhu pomaganja emocionalnom i intelektualnom razvitku.“
Četiri glavna područja emocionalne inteligencije
Salovey i Mayer predložili su model koji identifikuje četiri različita činioca emocionalne inteligencije: percepcija emocija, sposobnost razumnog korištenja emocija, sposobnost razumijevanja emocija i sposobnost upravljanja emocijama.- Percepcija emocija – prvi korak u razumijevanju emocija je da ih tačno percipiramo. U mnogim slučajevima, to bi moglo uključivati razumijevanje neverbalnih signala, kao što su govor tijela i izrazi lica.
- Sposobnost razumnog korišćenja emocija – sljedeći korak uključuje korišćenje emocija tako da one povlače razmišljanje i kognitivne aktivnosti. Emocije nam mogu pomoći da odaberemo prioritete na koje ćemo obratiti pažnju i način kako ćemo reagovati.
- Razumijevanje emocija – emocije koje mi vidimo mogu imati široku paletu značenja. Ako neko izražava bijesne emocije, posmatrač mora interpretirati uzrok bijesa i što bi te emocije mogle značiti. Na primjer, ako se vaš kolega ponaša ljutito, to bi moglo da znači da je nezadovoljan svojim ili vašim radom, ili to može biti zbog toga što je na putu do posla dobio kaznu za prebrzu vožnju, posvađao se sa suprugom i sl. Razumijevanje emocija je vrlo važno za ispravno upravljanje emocijama.
- Upravljanje emocijama – sposobnost upravljanja emocijama je ključni dio emocionalne inteligencije. Regulisanje emocija, reagovanje na odgovarajući način i sposobnost reagovanja na tuđe emocije su vrlo važan aspekt emocionalnog angažmana i od ove sposobnosti zavisi cjelokupna emocionalna inteligencija, a time posljedično i uspjeh, kako u poslovnom, tako i u privatnom životu.
Što uključuje emocionalna inteligencija?
Emocionalna inteligencija uključuje nekoliko važnih kompontenti:- Poznavanje vlastitih osjećanja
- Kontrola intenziteta osjećanja
- Motivisanje samoga sebe
- Prepoznavanje emocija kod drugih ljudi (empatija)
- Uspostavljanje i održavanje zdravih odnosa sa drugim ljudima
Kako prepoznati osobe s visokom emocionalnom inteligencijom?
Osobe s visokom emocionalnom inteligencijom u pravilu odlično upravljaju svojim emocijama, jasno i otvoreno govore o njima i znaju da obrazlože svoje emocije.Kao posljedica toga, osobe s visokom emocionalnom inteligencijom nikada ne dopuštaju da ih savladaju negativne emocije (strah, ljutnja, bijes, tuga, krivnja), jer su u stanju da razumiju uzroke takvih emocija i iskoriste ih za pozitivno djelovanje.
Nasuprot njima, osobe s niskom emocionalnom inteligencijom sklone su tome da ne govore i ne analiziraju svoja osjećanja, skloni su da dugo vremena osjećaju krivicu zbog pogrešnih poteza, izbjegavaju da prihvate odgovornost za svoje postupke, nesigurne su, pesimistične i sklone prebacivanju krivice na druge osobe.
U odnosima s drugim ljudima, osobe s visokom emocionalnom inteligencijom odlično se snalaze. Jedan od razloga je upravo činjenica da ispravno tumače i, još važnije, pravilno reaguju na tuđe emocije, što je važna osobina u interakciji s drugim ljudima. S druge strane, osobe s niskom emocionalnom inteligencijom često imaju vrlo mali krug bliskih prijatelja, zbog smanjene empatije, odnosno nedostatka osjetljivosti za tuđe osjećaje te zbog teškog prihvaćanja novih stvari i pojava.
Autorka teksta:
Krenizdravo.com
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.