четвртак, 10. април 2014.

Psihologija ukusa: Ljuto vole pustolovi, a kiselo probirljivi




Omiljeni ukusi najmoćniji su prozor u podsvest i otkrivaju brojne tajne temperamenta, poput tipa društvenosti, sklonosti pustolovini, ali i flertu i riziku...
Baš kao i omiljena boja, najdraži filmovi i muzika, žudnja za slanim čipsom, ljutim papričicama, kiselim citrusima ili slasnim kolačima usko je povezana s ličnošću.
Tokom 25 godina, prateći 18.000 ispitanika, neurolog Alan Hirš sproveo je više od 200 istraživanja o čulima  neurološkim reakcijama signala ukusa i otkrio da pojačanje određenih ukusa i mirisa utiče na prehrambene navike, raspoloženje, percepciju, čak i na brzinu kojom učimo.
Baš kao što miris iz detinjstva može trenutno da vas vrati u vreme dok ste se igrali na livadi, tako će i omiljeni miris dešifrovati skrivene mehanizme ličnosti.
Ko voli začinjenu hranu?
Ljubitelji začinjene hrane su perfekcionisti, strogi su i kruti i u društvu su manje popularni od sladokusaca. Važni su im detalji, vole red i besprekornu organizovanost. Odeća u njihovim ormarima je uredno složena, a čak su i razmaci između vešalica skoro isti. 
Mnogi ljubitelji začinjenih zalogaja su i pravi kontrol-frikovi pa ih svaki poremećaj u njihovom savršeno uređenom svetu zaista izluđuje. Iz takta ih izbacuje i gubljenje vremena, a pod to podvode i druženja s ljudima koji im nisu važni. Ali,  ljubitelji ljutog su i tragači za senzacijama, novim iskustvima i uzbuđenjima i rado eksperimentišu sa novim začinima. Obdareni su vrlo istančanim čulom mirisa i ukusa pa mogu sa preciznošću vrhunskog degustatora da prepoznaju začine u hrani.  Neprestano tragaju za novim uzbuđenjima i uživaju u ekstremnim sportovima - sky divingu, zmajarenju ili bungee jumpingu. Skloniji su koketiranju i flertovanju nego ljubitelji blagih ukusa.
Pretpostavlja se da kapsacin, spoj koji feferonima daje ljutinu, podsiče strast za adrenalinom i želju za opasnim životom na rubu. Ljubitelji ljutih papričica bolje se prilagođavaju i promenama jer vole uzbuđenja koja im donose novi doživljaji.
Pedantni grickaju 
Ljubitelji hrskavog od sebe očekuju mnogo, vole tačnost pa su pedantni. Energični su, zabavni i puni entuzijazma, kaže doktor Hirš.
Privlačnost miriše na jasmin, vanilu i cimet 
Samo deset posto ukusa dugujemo nepcu, a čak 90 posto receptorima mirisa koji su okidač za emocije. Na primer, miris ružičastog grejpa utiče na percepciju pa će zbog njega žena biti privlačnija i izgledati i do šest godina mlađe, tvrdi Hirš.
Miris čili papričice pojačava seksualnu želju. Suprotnom polu ćete biti privlačniji uz mešavinu mirisa vanile i cimeta. Muškarce uzbuđuje i miris lavande i pite od bundeve, a oba pola su seksualno zagrejanija uz miris krastavaca i kolača s bananama i orašastim plodovima.
Ljubitelji tamne čokolade su srce zabave, a mliječne tihi introverti 
Ljubitelji slatkog žele da budu primećeni i cenjeni. Vole kada se osećaju posebno, ali i kada ih drugi smatraju posebnim. 
Obožavaju dobar provod, pustolovine i rizik pa se upuštaju u poduhvate za koje mnogi nemaju hrabrosti i živaca. Prema sebi su popustljivi, ugađaju sebi i smatraju da za njih ništa nije predobro ni preskupo. 
Njihov je moto: “Radije ću žaliti zbog nečega što sam učinio nego zbog nečega što sam propustio”. Ljubitelji čokolade su šarmantni i koketni. Iako uživaju u intimnosti i romantici, često u ljubavi preterano drame, što ih čini emocionalno ranjivim. Više se oslanjaju na intuiciju nego na logiku. 
Ko voli mlečnu a ko tamnu čokoladu?
Ljubitelji čokolade su najčešće pravi prototip svog pola - to su u pravilu mačo muškarci i vrlo ženstvene žene. Ali, za razliku od društvenih ljubitelja tamne čokolade koji su srce zabave, ljubitelji mlečne čokolade su često introverti i više vole dobru knjigu. Tihi su pa ih okolina često pogrešno doživljava kao sramežljive.
Slano vole...
Oni čijem su nepcu najdraži slani ukusi veruju u sudbinu. Smatraju da imaju malo ili nimalo kontrole nad životom. Uvereni su da se sve događa prema scenariju koji je “zapisan u zvezdama” i da na sudbinu ne mogu bitno uticati. Kada učine nešto dobro, slanokusci priželjkuju malu nagradu i znak zahvalnosti, tvrdi Hirš.
Ustanovio je i da su ljubitelji čipsa ambiciozni, takmičarkog duha i dostojni protivnici konkurentima. Frustriraju ih neugodnosti poput gužve u saobraćaju ili dugih redova na blagajnama. Bez obzira da li su na izletu ili voze,  ljubitelji slanog uvek su u žurbi. Ako volite slano, moguće je i da pripadate “supertesterima” koji imaju izraženije čulo ukusa.
Obdareni superukusom ne vole gorku ni hranu jakih ukusa, ali istraživanje je pokazalo da njihovo nepce voli so, jer, smatraju stručnjaci, natrijum ublažava gorčinu u hrani, tvrdi psiholog Suzan Albers. Ljubitelji testenine, hleba i ostalih “utešnih” ugljenohidrata po prirodi su vrlo ozbiljni, promišljeni i oprezni pa ne vole promene i rizik.
Oporo i kiselo 
Ljubitelji gorkog su probirljivi i često imaju averziju prema kiseloj hrani. Oni koji vole kiselo mnogo su tolerantniji na ekstremne ukuse, spremniji da isprobavaju nova jela, šire vidike i pomeraju granice.

 Izvor http://mojaapoteka.rs/ 

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.