У зборник И. С.
Шмељова „Глас у ноћи“ ушле су приче и повести које је написао у
емиграцији, „после Русије”, после снажног унутрашњег потреса и губитка
свега што је претходно сачињавало његов живот: родног дома, сина
јединца, Отаџбине – оне земље која је освећена Оцем Небеским, која даје
крв и радост. Према најпознатијим делима Шмељова – „Ходочашће” и „Лето
Господње” – ми добро схватамо лик оне старе, поклоничке, трговачке
Москве, коју је упознао још као дете.
Породица Шмељових, доспевши после револуције најпре у Берлин, потом у
Париз, била је лишена своје отаџбине, као што су је били лишени и они
који су остали у Русији – сада већ сасвим другачијој земљи, али
заборавити, избрисати је из свог сећања нису могли ни јунаци Шмељова ни
сâм писац, који каже: „Корисно је освртати се на прошлост...” Јер је
чување сећања, тај „осврт на прошлост” тако мучан и захтева храбрости,
рађа покајање и очишћење душе.
Покајање је један од мотива који током целог периода емиграције
непрестано одјекује у животу и уметничком свету Шмељова. Оно је изазвано
дубоким размишљањем о томе зашто су се срушили пређашњи темељи руског
света.
Ђакон
из приче „Светлост Разума” налази узрок овог рушења у томе што су људи
издали глас свога срца, заборавили на душу: Треба ли чувати Светлост
Разума? Макар на сметлишту и у разврату живели, тим пре Га треба
чувати... Највиши Разум је Господ у срцима човечијим. И не у једном,
него заједно у свима”. Често код Шмељова између редова чујемо признање:
„и ми смо криви”. Заједно с овим покајањем настаје лик освећене Отаџбине
и може се чути „глас у ноћи”, који изводи из таме. У причи „Светлост
Разума” писац у тами разрушеног храма посматра просто, „грубо” лице
ђакона, међутим, он је способан да буде осетљив на туђу невољу, „на
осушену сузицу, исплакану у муклој тами”. У овом делу Шмељов описује
Крим из периода Грађанског рата, где је у то време живео са женом и –
веома кратко – са сином јединцем, учесником Првог светског рата, који је
касније био стрељан од стране бољшевика као официр царске армије.
Шмељови су га дуго чекали на Криму, не знајући ништа о његовој судбини.
И, у тој тешкој ноћи, писцу је било дато да кроз глас простог ђакона
чује „глас у ноћи”. Чуо га је и у емиграцији, далеко од Русије. У причи
„Свеноћна” руски дечаци-емигранти, који су остали без дома, у заклону
поред пута очекују познати квартет Кедров, који ће извести за њих
свеноћну. Тамо, у ноћи, у беспућу, ка овим напуштеним малишанима у туђој
земљи крећу се приповедач и чувени артисти – и тама се обасјава
Светлошћу.
Сећање очишћене душе помаже Шмељову да васкрсне и свој изгубљени дом у
Русији. Овде су, на поклопцима шкриња, слике из Тројице-Сергијеве Лавре,
на зидовима иконе, радници који у јеку летње косидбе остављају све како
би отишли код Преподобног. Овде се спремају ручкови са пирогом од
зечетине и уситњене јаребице, на градским трговима галами гомила, а на
московском небу сија златна купола (приче „Царски златник” и „Нечувени
ручак”).
Шмељов је приказао и страшну таму у руском човеку (приче „Крст”, „Крвави
грех”) и то како су маловерни људи, измрцварени животом, успели да
угледају Господа, Који се склонио из овог јецајућег, окрвављеног,
опустошеног руског простора, и, премда нису веровали у Христа, ти људи
су ипак пружали руке према Њему.
У причи „Блажени” бивши учитељ, „анархиста и индивидуалиста”, код ког
се изнад постеље појавила „иконица у венчићу од незаборавка и кандило”,
говори аутору: „Док су једни постали подли, други показују задивљујућу
душевну лепоту. Та правда у народу, коју смо тражили, којој смо се слепо
клањали, сада нам се открила обновљеном...” А неко од пролазника
саопштава: „Памтите ли бравара Коључија, пазио је на имовину црпне
станице? Преобратио се. Исти онај, пијаница. Зими поче бос да хода и
проповеда.. Какав је раније лопов био, похлепан, па завидан, а сада
толики народ њему одлази – многе је утешио”.
Прича „Милост преподобног Серафима” је историја чудесног исцељења самог
писца и јачања његове вере. Ово исцељење постало је преломни моменат у
судбини Шмељова, после којег је успоставио своју душевну хармонију,
унутрашњи спокој и, истовремено, прерађивао своја главна дела,
васкрсавајући у њима лик старе Русије, свог Дома. Поставши свестан да је
примио помоћ одозго, Шмељов овако описује своје стање у том моменту:
„Као да сам знао да ће сада, шта год да се деси, све бити добро... И
тако, у мене се уселило неодређено осећање некакве спокојне сигурности:
он је са мном, ја сам под његовом заштитом, под његовим туторством и
ништа ми није страшно. Осећање је такво, као да већ знам да се мени
пружа могућност за коју нема познатих нам земаљских знакова живота: сада
све може бити! Све... па и чудо. У мени се учврстила вера у свет
другачији, нама непознат, тек наслућиван, али који изворно постоји. За
маловерне је необично ово осећање раздраганости!”
Личном сусрету с Богом, Светлошћу, Домом Небеским посвећена је и повест
„Куликово поље”. Један од главних задатака стваралаштва Шмељова јесте
да покаже самом човеку, простом „маловернику”, да је његов живот испуњен
смислом и топлином. Чујеш ли „глас у ноћи”, смекшаће отежало срце,
окамењено апсурдним, опустошеним животом без љубави. Управо такав је
живот „маловерника”, оца Олењке, из повести „Куликово поље”. Шмељов
приказује сложени, тегобни живот постреволуционарног Сергијевог Посада и
чудо које се дешава јунацима и помаже им да пронађу веру.
Очишћење себе од греха јесте смисао живота многих јунака-праведника
Шмељова. У „Неисцрпној Чаши” аутор приповеда о недопустивој љубави
иконописца Иље и младе поседнице (баронове жене), у којој Иља види не
само прелепу младу жену, него и лик са „очима-звездама”, „очима далеког
мора”. „Насликаћу те, каква никад ниси била! А бићеш!”, узвикује Иља.
Жели људима да покаже на платну ону чистоту коју је угледао у Анастасији
(у преводу са грчког Анастасија значи „васкрсавајућа”) и која „се
таји”, остајући скривена у свакодневном животу. Но при томе Иљино срце
још није спремно на такав корак, зато што је запаљено страшћу према
Анастасији. Шмељов приказује Иљину унутрашњу борбу, када овај „утискује у
запаљено срце жељени лик великомученице Анастасије”. Према молби
власнице имања Иља ствара њен портрет, а затим, затворивши се у своју
собу и одолевајући страстима, слика икону са ликом Анастасије, која ће
касније постати чудотворна икона „Неисцрпна Чаша”.
Светлост Христова се показала снажнијом од забрањене љубави, пруживши
снаге за стваралаштво и „вечно сећање” – и иконописцу и његовој љубави. И
све је то било тако давно... И тако вечно. Шмељов нам је, као и његов
јунак, иконописац Иља, описао своју „скривену” Русију, свој Дом. Пошто
је Дом место за сваког човека клонулог од буке и сујете живота,
краткотрајних и разузданих људских односа, толико клонулог да, можда, и
без сопствене свести, са усана исповеда: „Господе!” Шмељов уверева нас,
садашње људе, да ће овај „глас у ноћи” бити услишен, ако се не бојите
себе самих и својих сећања.
02 / 10 / 2017 Pravoslavie.ru
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.