Криза коју преживљава савремено друштво, како бележи Иљин, није политичка или привредна, него, пре свега, криза која је духовне природе. Она је резултат сукоба у самом човеку, сукоба између онога што он доиста јесте и онога како жели да се покаже у очима других; није важно ко сам ја заиста већ каквог ме види окружење. На тај начин долази до корупције готово свих врлина и дезинтеграције човековог бића. Такав (растројени) човек ствара, како тачно запажа Иљин, „културу без вере, без срца, без созерцања и без савести". „У темељу тако одрођене културе - пише он - лежи искривљено постојање, расцепкан, размрвљен живот душе лишене корена која избегава све што је савршено". Дакле: „савремена криза - криза је раздвојеног човека".
Култури живота растројеног човека који космос полако претвара у хаос, Иван Иљин супротставља културу очигледности. По његовим речима, „очигледност је - светлост; али није свако светлуцање у стању да нам донесе очигледност. Постоје, такође, халуцинације, као и проблесци у ваздуху. Очигледност је - светлост која потиче из самог предмета, која нас обухвата и употпуњује, која нама овладава..." Човек, сусретом са том, слободно можемо рећи, таворском светлошћу, бива духовно преображен и доживљава потпуну јасност, проверену увереност; на тај начин, како сматра Иљин, долази до „изненадног прекида и краја, и (тада отпочиње) ново постојање".
Очигледност подразумева веродостојни унутрашњи акт човека из чијег живота нису искључени срце, созерцање, савест и вера, човека који је целовит. По Иљиновом мишљењу, „човек мора поново да пожели истинску реалност, супстанцију васколиког бића и сваког живота. Тада ће се у њему отворити и оживети срце; тада ће се он слободно и одлучно препустити созерцању срца; тако ће изнова пронаћи Бога, помириће се са својом савешћу и почеће да ствара нову културу - налазећи нову веру у Христа, градећи нову науку, саздајући нову уметност, формулишући ново право и уводећи нову социјалност...". „Човек будуће културе - по Иљиновим речима - мора поново да заволи духовну слободу, да се преда живој доброти срца, да у себи однегује драгоцену кроткост као извор истинске снаге, да осећа дубоко поштовање пред тајном Божјег универзума, да у себи ојача снагу срдачног созерцања, да се научи радости благодарења и да обнови у себи истинску религиозност." Тада ће, закључује наш аутор, нова култура човека кренути „путевима истинског хришћанства".
Извор: Православље
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.