Božić je, uz Uskrs, jedan od dva
najveća hrišćanska praznika. Božić je dan kada se slavi rođenje Hristovo, i
kada je duh malog Isusa sveprisutan među ljudima, donoseći im mir i
praštanje. Sam Božić je trodnevni praznik, a ako računamo i Badnji dan,
kojim se završava zimski četrdesetodnevni post, onda je to četvorodnevna
svetkovina okrenuta prvenstveno domu i porodici. U našem narodu
proslavljanje ovog praznika je usklađeni spoj crkvenih, liturgijskih, i
folklornih običaja, koji svojom raznovrsnošću daju posebnu lepotu ovim
svečarskim danima.
Boži$ je praznik cele porodice i zato se očekuje da ona tokom praznićnih
dana bude na okupu. Praznovanje započinje Badnjim danom, 6. januara. Tog
dana rano ujutro domaćin odlazi da iseče badnjak, najčešće je to hrastovo
drvce, da bi ga te večeri uneo u kuću i time označio početak božićnih praznika.
Iza toga se nižu razni običaji, koji su zapravo osobenost našeg šarolikog
narodnog folklora i koji su se kroz vekove stopli sa onim religioznim
hrišćanskim značenjem Božića. Na badnji dan se ništa ne iznosi iz kuće,
obeduje se na slami, jedu se posna jela. Tu je još paljenje badnjaka i
unošenje slame i prostiranje slame po
podu, uz kvocanje i pijukanje, pa badnjedanska večera na podu, simbolika
sveća, oraha, meda, vina, svenoćnog bdenja u iščekivanju Božića. Takođe
prvi Božićni dan započinje unošenjem nenačete vode, dočekivanjem
položajnika, odlaskom u crkvu na službu i pričest, te prvim mrsnim
doručkom. Dug je spisak narodnih običaja koji krase
Božićne praznike, od lomljenja pogače, pa do igara koje simuliraju tobožnje
vijanje božića, ali najinteresantnije je upravo to da se svi etnolozi slažu
da su se ti običaji najbolje očuvali upravo u našem narodu. Prvi dan božića
je dan radosti rađanja, obnavljanja života, dok se drugi dan provodi u
svečanom, tihom domaćem raspoloženju, a u crkvama služi Liturgija
zahvalnosti Bogorodici.
|
|
|
Naš uvaženi istoričar,
poznavalac religije i poznavalac naše mitologije Veselin Čajkanović o
Pravoslavnom srpskom Božiću kaže sledeće: "Božić, onakav kako ga
srpski narod danas slavi, sa badnjakom, slamom, kvocanjem, žrtvovanjem praseta,
česnicom, pohođenjem izvora i bunara, polaženikom, sa raznim vračanjima i
gatanjima i tolikim drugim mnogobrojnim običajima, jeste praznik naše stare
vere. Kao praznik iz stare vere, i pored krsnog imena i đurđevdana, naš
najnaconalniji praznik, Božić je, pre svega, praznik iz kulta predaka... Srpski
starinski praznik koji je predhodio hrišćanskom Božiću i koji je produžio da
živi dalje, u narodnim običajima i verovanjima bio je praznik u slavu predaka i
u slavu boga mrtvih, koji je u isto reme bio i najveći nacionalni bog
(Južnoslovenski). Razumljivo je, kod takvog stanja stvari. Što je božić, pored
krsnog imena (slave) bio i ostao za sva vremena najveći i najpopularniji
praznik srpskog naroda."
Etnolog Mile
nedeljković, pak skreće pažnju na jednu izuzetnu osobenost božićnih običaja: "Jedan
od najlepših božićnih običaja je mirboženje s težnjom da se održi mir, spreči
omraza i prekine zavada među ljudima, pa su se pri susretu ljudi pozdravljali
sa : Mir božji, Hristos se rodi! I pri tom se rukovali i ljubili. Srbi u
okolini Skadra (oblast Vraka) na Božiji dan (drugi dan Božića crkva slavi Sabor
Presvete Bogorodice koji se u narodu uobičajeno naziva Božiji dan. Treći dan je
Stevanjdan koji je prva krsna slava po Božiću i u novoj godini.), završavajući
ophod kod domaćina koji je započeo obilazak, išli su od kuće do kuće i
mirobožali, koristeći običaj da se zavađeni pozdrave i poljube, a time i
izmire. Jer, ovo je dan opšteg mirenja i praštanja."
Dan rođenja Hristovog
oličen u praznovanju Božića, ostao je u našem narodu prvenstveno praznik
porodice i porodičnog domaćinstva. Sigurno da su novo vreme i savremeni uslovi
gradskog života suzili mnoge drevne božićne običaje, svodeći ih uglavnom na unošenje
badnjaka, kupljenog na pijaci, na božićni kolač, sveću, pečenicu i vino. Ali
kako je to rekao etnolog Tihomir Đorđević, još s početka prošlog veka, božićni
običaji su se održali u našem narodu "postajući kao nešto sveto" do
današnjih dana, kao deo već ukorenjene tradicije i povratka našeg nacionalnog
bića pravoslavlju.
VUK KARADŽIĆ O BOŽIĆU I
BOŽIĆEVANJU

"Uoči Božića, pošto se badnjaci unesu u kuču i nalože
na vatru, uzme domaćica slame i kvočući (a za njom deca pijučući) prostre po
sobi, ili po kući, ako nema sobe. Poslije večere pjevaju i vesele se. Kad
ujutru ustanu, najprije otide jedno te donese vode, ali ponese žita te pospe
vodu (kao polazi je) kad k njoj dođe. Tom vodom umijesi česnicu i nalije ručak,
te pristave. Ali prije nego sjednu za ručak, izbace po nekoliko puške (tako
ujutro rano kad ustanu), pa se onda skupe svi oko sofre te se mole Bogu (držeći
svako po jednu voštanu svijeću u rukama) i mirbožuju se, tj. Izljube se svi redom govoreći : Mir božji! Ristos se rodi, vaistinu se rodi,
poklanjamo se Ristu i Ristovom rožanstvu. Otom domaćin pokupi sve one svijeće u
jednu rukovet i usadi u žito, koje stoji na sofri u kakvoj karlici, ili u čanku
(svakojako žito pomešano zajedno, u tom žitu stoje i kolači kojekaki), te onda
malo pogore, pa ih ugase onim žitom. Ono žito posle daju žene kokošima da nose
jaja. Kad počnu ručati, neki najpre okuse sira, neki pečenice, a neki (kao po
Srijemu i po Bačkoj ) prije svega srču varenike, ali rakije mnogi ne
piju prvi dan za vrućice. Oko pola ručka ustanu u slavu i lome kolač
kakogod i o krsnom imenu, samo što nema koljiva. Na Božić se obično ruča s
vreće (prostre se prazna vreća mjesto čaršava, ili po čaršavu), i sofra se ne
diže (niti se kuća čisti) za tri dana. Prvi dan Božića niko nikom ne ide u kuću
osim položajnika."
Od
kad se slavi božić
I
ako ima pomena o praznovanju hristovog rođeja još u ranom IV veku naše ere,
preciznih i pouzdanih podataka nema. Zbog toga se računa da je božić kao
samostalni praznik posvećen rođenju Isusa Hrista, prvi put proslavljen u Rimu
354. godine. U Carigradu je Boić prvi put proslavljen 379. godine, u Kapadokiji
380, u Aleksandriji 432. i tako dalje...
Stari
i novi kalendar
Po starom, julijanskom, kalendaru Božić
se proslavlja 25 decembra, te ga tako proslavlja i naša Pravoslavna crkva. To
važi za sve crkve pravoslanih zemalja. 1582 godine rimski papa Grgur uvodi
reforme prilikom čega dolazi do usvajanja novog kalendara koji se naziva
Gregorijanski, čime nastaje razlika u katoličkom i pravoslavnom računanju
vremena. U 20 veku, na čuvenom Carigradskom saboru 1923. godine, došlo je do
približavanja dva računanja vremena, ali od tada u našoj nauci postoji pojam
računanja po starom i novom kalendaru. Te stoga pravoslavni Badnji dan i Božić,
slave se 24, i 25. decembra po starom tj. 6. i 7. januara po novom kalendaru.
http://www.kuvarica.net/srpski/bozicni.html
Нема коментара:
Постави коментар
Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.